דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

מחיר למשתכן

שיתוף‭:‬

MAIN
MAIN
MAIN

תוכנית מחיר למשתכן, שנועדה לספק דירות במחיר מופחת ובמאסה גדולה, נולדה כבר בסוף שנות ה-90, אולם זכתה לעדנה בתקופתו של שר האוצר לשעבר משה כחלון, משנת 2015. בבסיס אותה תוכנית הייתה ליצור כמות קריטית של דירות שייבנו על קרקעות של המדינה שמשווקות על ידי רמ"י, כאשר יזמים, קבלנים וחברות בנייה המתמודדים במכרז על הקרקע, למעשה מציעים מחיר סופי לדירה בהתאם למפרק טכני שקבע משרד הבינוי והשיכון בכל פרויקט. 

מחיר ההצעה הנמוך ביותר שהוגש עבור דירה, זיכתה את היזם במכרז ובהקמת הפרויקט, והיזם שילם למשרד בינוי והשיכון את מחיר הדירה כפול מספר הדירות המיועדות בפרויקט. לטובת התוכנית הוקמה גם מינהלת מחיר למשתכן שמפקחת על עבודות הקבלן והעמידה שלו בתנאים מול משרד השיכון והבינוי ומול רוכשי הדירות, ובוחנת שאותו יזם אכן עומד גם במחירי הדירות אותם הציע בהתמודדותו במכרז. 

מסוף שנות ה-90 ועד 2015, שווקו בסך הכל כמה אלפי דירות במסגרת מחיר למשתכן, למרות תוכניות לשיווק נרחב הרבה יותר. על מנת להשתתף בהגרלות של מחיר למשתכן, על המשתתפים היה להוציא תעודת זכאות, שהתבססה על מספר פרמטרים, כגון מספר ילדים וותק נישואין. בהמשך בוטל סעיף מספר הילדים, וניתנה עדיפות ליוצאי צבא. ולמרות זאת, התוכנית לא התרוממה ובחלק מהמקרים, מחירי הדירות בתוכנית היו גבוהים ממחירי השוק. 

עם מינוי של כחלון לשר האוצר ב-2015, החליטה הממשלה על הרחבת התוכנית, במסגרת הניסיונות להילחם ביוקר הדיור, שזינק משמעותית מאז 2009. במסגרת זו שווקו אלפי דירות בשנה, עליהן התמודדו עשרות אלפי זכאים – כגון זוגות נשואים ורווקים מעל גיל 35, שלא מחזיקים בדירה בבעלותם בשש השנים שלפני התמודדותם בהגרלה. בהמשך הקלו בתנאים והורידו למשל את גיל המינימום לרווקים מגיל 26. 

במסגרת קידום תוכנית מחיר למשתכן, הקים משרד השיכון והבינוי אתר ייעודי שבמסגרתו הוצגו כלל הפרויקטים במסגרת מחיר למשתכן. באתר מוצגים פרויקטים של מחיר למשתכן ביישובים שונים שאליהם ניתן להירשם להגרלה כאשר זו נפתחת. עם תום ההגרלה, ניתן למצוא באתר את התוצאות. 

הדירות שהוצעו למכירה במסגרת מחיר למשתכן, ייצגו הנחה של מאות אלפי שקלים ביחס לדירה במחירי השוק, ובמקרים יוצאי דופן אף של מיליון. הנחות משמעותיות אלו הניבו גם תעשייה שלמה של משקיעי נדל"ן שזכו בדירות והשכירו אותן בהמשך, ובתום הזמן המוקצב, מכרו אותן במחירי שוק וברווח גדול, שגילם הן את ההנחה הגדולה שקיבלו, לצד העליות המשמעותית בשוק הדיור בישראל באותן שנים. לצד זאת התוכנית גם זכתה לביקורת, בין היתר בשל סטנדרט הבנייה הנמוך בחלק מהפרויקטים (כתוצאה ממחיר הזכייה הנמוך של היזם), תכנון לקוי, מלאי גדול של דירות גדולות במקום דירות קטנות עבור זוגות צעירים, ועוד. בסוף 2020  הוחלפה תוכנית מחיר למשתכן בתוכנית "דיור במחיר מופחת".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

ערד: פועל נפל מגובה באתר בנייה

פועל בן 44 נפצע בינוני לאחר שנפל מגובה של 4.5 מטרים באתר בנייה בערד. האיש קיבל טיפול במקום ופונה לסורוקה עם חבלות באגן ובגפיים.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬