דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

שמאי מכריע

שיתוף‭:‬

MAIN
MAIN
MAIN

שמאי מכריע הוא בעל מקצוע אשר עובר הסמכה מקצועית בתחום שמאות מקרקעין לטובת עריכת שומות מקרקעין, על פי הדרישות בחוק. מועצת שמאי המקרקעין מסדירה מפקחת ועורכת את הבחינות להסמכת שמאי מקרקעין. המועצה מנהלת את פנקס שמאי המקרקעין, ורק שמאי הרשום בפנקס זה רשאי לעסוק בעריכת שומות מקרקעין. מועצה זו היא גם הגורם אשר ממנה את השמאים המכריעים לתיקים בהם הם אמורים להכריע. ההגדרה שמאי מכריע מכוונת לתפקיד עצמו , כגורם אשר מוסמך על ידי משרד המשפטים לקבל הכרעות בנושאים כמו היטל השבחה ופיצויים בתחום המקרקעין. מדובר בתפקיד הנדרש בנושאים שבהם יש מחלוקת בענייני קביעת שומה החלה על מקרקעין.

שומת מקרקעין כוללת:  זיהוי הנכס, תיאור הנכס והסביבה, הזכויות המוערכות, סטטוס  תכנוני של  הנכס, מטרת השומה, תאריך שבו התקיים ביקור בנכס שעל פיו נקבעה השומה ונימוקים לקביעת השומה. 

שמאי מכריע מעורב בעסקת מקרקעין  על מנת לקבל הכרעה כאשר אין הסכמה בין הרשות המקומית לבין האזרח בנוגע לשומה כתשלום היטל השבחה על מקרקעין או בנוגע לגובה פיצויים שנתבע עקב ירידת ערך מקרקעין. 

שמאי מכריע הוא הגורם המוסמך לקביעת סכום  פיצויים בתהליך הפקעה הניתנים לבעלים של המקרקעין. הגשת ערר על החלטות שמאי מכריע מוגשות לוועדת ערר מחוזית. 

שכר הטרחה של שמאי מכריע, נע בין  -1% בתביעות בהיקפים גדולים. שיעור השכר המקסימלי הוא 3% מסך התביעה הכספית בתביעות קטנות, והשכר המקסימאלי של שמאי מכריע דומה לשכר של שופט בבית המשפט המחוזי.

 שמאי מכריע אינו יכול לעסוק במקצוע השמאות או בכל מקצוע אחר בעת כהונתו כשמאי מכריע.. תקופת הכהונה של שמאי קצובה עד ל ל-10 שנים או עד גיל 70, המוקדם מבניהם. 

ערעור בנוגע לשומה שנקבעה כהיטל השבחה

את גובה  היטל השבחה המיועד לרשות המקומית קובע שמאי של הועדה המקומית. תשלום ההיטל חל על בעל המקרקעין הרשום והוא רשאי לערער על השומה שנקבעה לו, באמצעות שמאי מטעמו אשר מגיש שומה נגדית, את ההחלטה בנוגע לשומה הסופית מקבל השמאי המכריע.

תביעת פיצויים לירידת ערך מקרקעין על פי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה

ניתן להגיש תביעה בגין טענה לירידת ערך ודרישת פיצויים שלוש שנים מיום תחילת תוקפה של התוכנית. התביעה מוגשת לועדה המקומית באמצעות עו"ד מטעם בעל הקרקע,  בצירוף חוות דעת של שמאי מקרקעין אשר מצרף את הערכת שווי ירידת הערך אשר נובעת מאישור התוכנית בוועדה המקומית. הוועדה המקומית מחויבת לקבל החלטה בנוגע לגובה הפיצויים (אם בכלל) בתוך 90 יום ממועד הגשת התביעה.  במידה ואין הסכמה בנוגע לגובה הפיצוי ימונה שמאי נכריע להכרעה בסוגיה.

לנוכח המגמה ההולכת ומתרחבת של פרויקטים בהתחדשות עירונית, גדל משמעותית מספר התיקים בכל רחבי הארץ, אשר עוסקים בסוגיות של קביעת גובה שומות ואשר מגיעים לפתחם של וועדות הערר . הרשות המקומית שבגבולותיה נבנים פרויקטים בהתחדשות עירונית נדרשת להשקיע משאבים גדולים בפיתוח תשתיות ובניית מוסדות קהילתיים, מכורח הגידול במספר התושבים אשר יאכלסו את הדירות החדשות בסיום תהליך ההתחדשות העירונית. המקור הכלכלי העיקרי למימון תשתיות אלו, הינם הכספים המגיעים מהיטלי ההשבחה ואשר משקפים את עליית ערך המקרקעין של הדיירים אשר השביחו את ערך דירותיהם הישנות ובזכות ההתחדשות העירונית יהפכו לבעלים של דירות חדשות. 

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

ערד: פועל נפל מגובה באתר בנייה

פועל בן 44 נפצע בינוני לאחר שנפל מגובה של 4.5 מטרים באתר בנייה בערד. האיש קיבל טיפול במקום ופונה לסורוקה עם חבלות באגן ובגפיים.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬