חילוקי דעות לגבי ההשפעה של המטרו על ערך הנכסים שעל תוואי המסילות. סמנכ"ל התחדשות עירונית בחברת לוינשטין, אמיר לוטן, אמר בפאנל שעסק בשאלה האם המטרו הוא הזדמנות או איום, במסגרת כנס "ערים מתחדשות" של מרכז הבנייה הישראלי בבנייני האומה בירושלים: "תחנות מטרו לא יעלו את מחירי הנדל"ן. בנקודת הזמן הזו מבחינת היזמים, התחדשות עירונית מדובר באיום. פרויקט שצמוד למטרו, יש בו כל-כך חוסר ודאות. כשהציעו לי פרויקט צמוד למטרו, לא הבנתי מה אני יכול לבנות. אולי בעתיד, בעוד 15 שנה, כשהכל יהיה גמור ומושלם, זה יהיה אחר. כרגע אנחנו סובלים, אין יכולות בנייה כמו בסין. היו צריכים להגיע לכאן כוח אדם במכפילי ענק. המכרזים היו צריכים להביא לכן תחרות שלא התממשה".
סמנכ"לית התחדשות עירונית בצמח המרמן, גילי פייגלין אמרה מנגד: "סיוט הפקקים רק ילך ויחריף. מדובר בתהליך ארוך טווח. מי שרכש דירה ליד המטרו, ייהנה בעתיד גם מתשואה ועליה בערך הנדל"ן. יש להוביל לתקן אפס חניות בכל המרכז. לא משנה אם זה קרוב למטרו או רכבת קלה. כדי לשנות את התודעה של האנשים, יש למנוע חניות בבניינים חדשים, כשכולם יצטרכו לנסוע בתחבורה ציבורית, הכל ישתנה ובמהירות גבוהה הרבה יותר".
"בלי המטרו אפשר להעביר את כל המטרופולין לעבוד באונליין", אמר מתכנן מחוז תל אביב ארז בן אליעזר. "הבסיס זה התחדשות המרקמים הקיימים. כל מי שגר ליד הקו האדום – כבר לא נשען על רכב פרטי. זה לא מדע בדיוני, הכל בתהליכי ביצוע. העתיד שלנו הוא מודל של עיר ללא רכב, כמובן עם תשתיות תומכות".
לדבריו, "הקו הסגול בביצוע והירוק בחפירות מתקדמות. אבן גבירול מתפקד 24/7 גם כשבונים מתחתיו. מפעל בטון פועל בלב הערים ועדיין אנשים רוצים לגור במרחבים האלה, אנשים מבינים שהדבר הבא זה תחבורה ציבורית. הגיע העת שרשויות מקומיות ידעו לשתף פעולה לעשות הסכמים ביניהם".
מהנדס עיריית חולון אביעד מור: "הקו האדום יביא תוך שנה לשינוי באורחות החיים. אנחנו מעדיפים בחולון להיות הראשונים בתוכנית המתאר שמבוססת על פרויקטי תמ"א 70. מערכת הסעת המונים היא כלי מדהים לצמצום פערים בחברה, לתעסוקה, לבילוי. יש לזה השפעות גם על תל״ג. ולכן כמדיניות אנחנו רוצים עיר מאוד צפופה. לצד זה אי אפשר להעלים את החניות מהתושב".
נתי גלבוע, סמנכ״ל התחדשות עירונית בשיכון ובינוי: "להרים תשתית בישראל זה אתגר מטורף. אנחנו מדינה עם תל״ג בסדר גודל כמעט של מדינת G8, ותשתיות של מדינת עולם שלישי. הגודש בלתי סביר. במקום לחכות לחוק המטרו עם כל האי ודאות שהוא יוצר אפשר להתחיל מחר בבוקר, להכריז תקן 0 לאורך הקו אבל להבטיח כבר היום כלכליות לפרויקטים. לא לשלוח אותנו עם תקן אפס ותקוות לעתיד לא ידוע… אפשר להטיל אגרות גודש על כל מי שמעמיס את הכבישים לתוך גוש דן עיר כמו נתניה למשל, יש לנקוט בצעדים של 'בעל הבית השתגע' – מי שרוצה לנסוע ברכב ישלם. מי שלא – יסדרו לו שאטל כמו בנתיב המהיר. צריך לקחת רעיונות קיימים וליישם אותם מחר בבוקר".
יו"ר ועדת ערר במחוז דרום ויו"ר הוועדה לפיצויים למיזם המטרו, עמית אופק: "חוק המטרו ייצר פרנסה לעורכי דין, שמאים. מתנהל מרוץ לפיצויים. ולא בכדי, יש היבטים עקומים שלא ניתנו עליהם הדעת. יום הדיונים הראשון יהיה ביולי, כאשר אין סדרי דין לעבודה נכונה לקביעה בכל נושא הפיצויים לגבי צמצום הפגיעה של המטרו והשפעה במועד הקבוע לירידת ערך של הקרקע, אנחנו על הדרך, נדרש להחליט. הגענו לנקודה שבה בשלה העת לבחון הרבה הנחות יסוד שקיימות היום במערכת החוקית ומערכת התכנון והבנייה. כל החלטה שמתקבלת כעת אינה מבוססת על קרקע בטוחה".
> הצג תגובות