דף הבית >

> כתבה

אדריכלות ועיצוב

משאב האור הטבעי כלי חשוב ומרכזי | עדה כרמי-מלמד

ככל שמתקדמים בציר הזמן הופך משאב האור הטבעי לכלי חשוב ומרכזי העומד בפני ציבור המתכננים בישראל. את חומר הבניה הזול והבלתי נדלה משכילים המובילים שבהם לרתום כחלק בלתי נפרד מהווית המבנה, והתוצאות? יעילות אנרגטית ומעוררות השראה. זוכת פרס ישראל האדריכלית עדה כרמי-מלמד בטור מיוחד

שיתוף‭:‬

אדריכלות. תכנון וצילום- עדה כרמי -מלמד אדריכלים (12)
אדריכלות. תכנון וצילום- עדה כרמי -מלמד אדריכלים (12)
אדריכלות. תכנון וצילום- עדה כרמי -מלמד אדריכלים (12)

ההתחממות הגלובלית והאקלים הים-תיכוני השמשי לא מותירים את אדריכלי ישראל אדישים. לראייה, רבים מהם רותמים את אור השמש כמוטיב נוכח ומרכזי בפרויקטים עליהם הם אמונים. מהבולטות שבהם היא האדריכלית וכלת פרס ישראל עדה כרמי-מלמד שסבורה כי אור הוא אחד מחומרי הגלם החשובים באדריכלות העכשווית ויש להשתמש בו בצורה מדודה ומושכלת, בהתייחס לאופי הפרויקט וסביבתו הטבעית.

אדריכלית עדה כרמי-מלמד, צלם מיכאל יעקובסון
האדריכלית עדה כרמי-מלמד (צלם: מיכאל יעקובסון)
פרוייקט מדברי

"כל זמן שהיצירה האדריכלית היתה מוגבלת על ידי תכונות החומרים כדוגמת חוזקם, גמישותם ועמידותם והזדקנותם, היה קשר מושגי בין חומר, ערך וצורה", היא מסבירה. "עם התפתחות הטכנולוגיה בשלהי המאה ה-19 וראשית המאה ה-20, נפרצו מגבלות השלד הקונסטרוקטיבי ומגבלות החלל האדריכלי; הקומפוזיציה הקלאסית שהיתה מבוססת על חלל עמוק, סימטרי ומופנם ועל קצב קונסטרוקטיבי, פינתה את הבמה לקומפוזיציה העכשווית של חלל מוחצן ושקוף. מה שנשאר מימים ימימה ועד הלום הוא האור- חומר חמקן, זמין, עשיר וזול שניתן לאילוף. כשהוא מבוית הוא מחולל פלאים; מעיר את פנים המבנה וחומרי הבניה מתרדמתם".

אדריכלות תיכנון וצילום עדה כרמי מלמד

דוגמה ליישום תפיסה זו ניתן לראות בבית המועצה ומרכז המבקרים בנאות חובב שתכנן משרדה של כרמי-מלמד, שם האור מנותב מבעד חלונות עמוקים, ורטיקליים וצרים במקצב אחיד, שמתחילים בקומת מרכז המבקרים, ממשיכים על קומת הגג ומציפים את חללי הפנים באור מבוקר ונעים. בחזית הנגדית תכננו חלונות זכוכית שקועים המוגנים בהצללות. 

משאב האור בפרויקט הממוקם באזור המאופיין באקלים חם ואור אינטנסיבי נוכח במיוחד. מקצב הפתחים ואופיים אפשר לאדריכלי המשרד למנן את עוצמות האור הבוהק ולייצר מרחב מאוזן שנעים להיכנס אליו. ניכר כי ההתייחסות לנדבכים כמו תוואי השטח, חומרי הבניה וכמובן האור יצרו חיבור מיטבי בין המבנה לסביבתו המדברית שטופת השמש.  

עדי נגב – נחלת ער (עדה כרמי ואריאלה שניאור)

"השפה האדריכלית המקומית שבאה לידי ביטוי באבן, בבטון, בלבנים ובטיח, והשפה האוניברסלית העכשווית שבאה לידי ביטוי במסכי זכוכית וציפויים שונים הן שפות אדריכליות שונות. מכיוון שאנו רוצים קצת מן המקומי וקצת מן האוניברסאלי, קצת מן השקיפות וקצת מן האטימות – יש צורך למצוא להם שפה שתשמר את הערך הסטטי והדינאמי, את הפתיחות והסגירות. שפה שתשוטט בין כוח הכבידה של האבן ובין השקיפות של הזכוכית ולא תרוקן אותן מתוכן, שפה שלא תבטל את האחד מפני האחר ותאפשר להם להוות שתי פנים של אותה מציאות", מסבירה האדריכלית.

בית הליבה ירושלים (צלם: עמית גירון)

"ככלל, המתכנן צריך לבסס את התכנון על שלושת הנדבכים שמרכיבים ארכיטקטורה (מסורת והיסטוריה, סביבה וטכנולוגיה) ואסור לו להסתמך רק על אחד מהם. אנו רואים מבני תעשיה רבים שהתמה האדריכלית שלהם מתבססת רק על ההיבט הטכנולוגי- הם עתירי מפתחים גדולים שיש בהם ערך וויזואלי אך לא פעם הם פוגמים ביכולתו של העובד להתנהל בצורה האופטימלית בסביבתו. אור הוא ללא ספק משאב הבניה החשוב ביותר שעומד לרשותנו כאן בישראל ובכדי לשלב אותו באופן המיטבי עלינו להשקיע בתכנון החללים. כך למשל, ניתן לייצר חללים גבוהים דיו שיאפשרו ריצוד של האור שישפיע באופן זה גם על החומריות והטקסטורות במרחב הנתון". היא מסכמת.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬