דף הבית >

> כתבה

כתבה גדולה דף הבית

אחרי שלושת הפיצוצים האחרונים במתחמי תע"ש: עיריית הרצליה עתרה לבג"צ

כמעט 30 שנה לאחר שמפעל תע"ש בנוף ים ננטש, המתחם בן 450 הדונמים עדיין מזוהם ובקרקע טמונים חומרי נפץ מסכני חיים. התחייבות המדינה לערוך סקר קרקע ולגדר את המתחם, לא קרתה

שיתוף‭:‬

פיצוץ במתחם תע"ש בנוף ים בחודש יוני השנה (צילום: עיריית הרצליה)
פיצוץ במתחם תע"ש בנוף ים בחודש יוני השנה (צילום: עיריית הרצליה)
פיצוץ במתחם תע"ש בנוף ים בחודש יוני השנה (צילום: עיריית הרצליה)

המתחמים העזובים של מפעלי תע"ש ממשיכים לגרום לצרות צרורות גם שנים רבות אחרי שננטשו. בחודשים האחרונים אירעו שלושה פיצוצים, שניים במתחם תע"ש בנוף ים ואחד במפעל תע"ש ברמת השרון, שבו גם נפצעו שלושה בני אדם.

עיריית הרצליה מנהלת שנים מאבק לגידור המתחם בנוף ים, וכמובן לטיהורו על ידי הגורמים הרלוונטיים – קרי המדינה. ואולם המאבקים הללו לא נושאים פרי, ואותם פיצוצים שאירעו משרידי תחמושת שהוטמנה בקרקע, היו הטריגר לבג"צ שהגישה העירייה היום נגד שורה ארוכה של גורמים – הממשלה, משרד ראש הממשלה, משרדי הביטחון, האוצר והגנת הסביבה, רמ"י ורשות המים, ונגד חברת נצר השרון, כחודש לאחר שפנתה אליהם במכתב. "עניינה של עתירה זו הוא מחדל ארוך שנים ומקומם אשר הפך מתחם שלם בעיר הרצליה, בקרבה לבתי מגורים ולחוף הים, ללא פחות משורה של פצצות מתקתקות תרתי משמע, אשר איש אינו יודע מתי יתפוצצו, היכן ובמי יפגעו, כמעין 'רולטה רוסית' מבעיתה, הכל כתוצאה מהזנחה, רשלנות והפרת התחייבויותיה של מדינת ישראל שניתנו לאורך שנים לציבור בפני בית משפט נכבד זה". מאוחר יותר היום נקבע כי המשיבים יגישו תגובה לבקשה למתן צו ביניים עד 12 בספטמבר 2023 ותגובה מקדמית לעתירה עד 13 בנובמבר.

במתחם תע"ש בנוף ים פעל מפעל לייצור תחמושת. לאורך השנים הוטמו בקרקע כאמור חומרי נפץ שגרמו לסכנת פיצוץ וזיהמו את הקרקע עצמו. פעילות המפעל עצמו הופסקה בסוף שנות ה-90 לאחר הפיצוץ העז ב-1992 שגבה את חייהם של שני אנשים, וגרם לפציעתם של 66 ולנזק סביבתי גדול.

מזה שנים מנסים גורמי התכנון השונים הקמת שכונת מגורים גדולה עם כ-3,000 יחידות דיור, על הקרקע ששטחה כ-450 דונם, בסמוך לגן הלאוני אפולוניה והמצוק הסמוך לחוף הים, אולם בג"צ בלם את תוכניות הפיתוח לאחר עתירות שהגישו ארגוני סביבה ועיריית הרצליה. לאחר הפיצוץ בחודש יוני, אמרו באדם טבע ודין, שעתרו בעבר לבג"צ, כי "המדינה התחייבה להשלים את ניקוי הזיהום בשטח עד 2019, ההתחייבות שלא קוימה, ובמקביל קודמה במקום תוכנית להקמת אלפי יחידות דיור, כך שהדיירים העתידיים היו עלולים להיחשף לסיכון כדוגמת הפיצוץ שאירע בסוף השבוע".

העירייה דורשת בעתירתה מבג"צ שיורה לגורמים הממשלתיים לטהר ולנטרך את המתחם, לרבות מחומרי נפץ ותחמושת, לשקם את הקרקע, לגדר את המתחם בצורה הרמטית – כדי למנוע כניסת הולכי רגל, לקיים סקרי סיכונים ולהשלים את חקירת זיהומי הקרקע.

כאמור, לפני כשלושה חודשים אירע הפיצוץ הראשון ולפני כחודש וחצי פיצוץ השני נוסף בנוף ים. לפני כשלושה שבועות עצרה עיריית הרצליה בשטח תע"ש רמת השרון עבודות שנעשו ללא אישורים תוך סיכון הציבור, ולפני כשבועיים אירע בדיוק באותו מקום פיצוץ שגרם לפציעתם של שלושה – אחד מהם במצב קשה.  

בעתירה ציינה עיריית הרצליה כי "על אף שחלפו כמעט 30 שנים מאז נטישת המתחם על ידי התעשייה הצבאית לישראל, עד היום, הקרקע טרם טוהרה, והזיהומים בקרקע זו, לרבות גזי קרקע, ממשיכים לסכן חיי אדם ובעלי חיים, , לרבות נוכח זליגתם למי התהום, מבלי שגורם ממשלתי כלשהו נוטל על עצמו אחריות לטיהור המתחם. יתר על כן ולא פחות חמור – עד היום טרם בוצע סקר סיכוני קרקע למתחם ולמעשה אף אחד מהמשיבים אינו יודע כלל מהו מצב הקרקע ומי התהום ומהם מכלול הסיכונים הקיימים באתר ומיקומם המדויק".

עוד צוין כי "התנהלות זו סותרת באופן מוחלט התחייבויות מפורשות שניתנו על ידי המדינה בעיקר בבג"ץ 2907/06, אדם טבע ודין ואח' נ' שר האוצר ואח', (להלן: 'בג"ץ אדם טבע ודין'), הליך שנותר תלוי ועומד תשע שנים רצופות, עד כי בפסק הדין שניתן בו ביום 17.9.2015, התחייבה המדינה לערוך סקר סיכונים למתחם עד לא יאוחר מחודש אוגוסט 2016 ולטהר את המתחם לאחר שיבחר מנגנון ביצוע לטיהור וניקוי המתחם, בתוך לא יותר משלוש שנים ממועד השלמת הסקרים, דהיינו, עד חודש אוגוסט 2019, לפני ארבע שנים בדיוק. ועוד קודם לכן, באותו בג"ץ אדם טבע ודין בשנת 2007, כבר אז רשם בית המשפט הגבוה לצדק בפניו על פי הצהרת המדינה ותע"ש, כי השטח נשוא העתירה גודר, כי הושמו שלטים האוסרים כניסה וכי יש פיקוח על סגירת השטח. נדגיש כי גידור כאמור של המתחם לא בוצע עד היום".

מנכ"ל העירייה עו"ד אהוד לזר אמר היום כי "כולם כבר יודעים את מה שהתרענו מפניו שנים – מתחם תע"ש הוא פצצה מתקתקת שמהווה סיכון ממשי לכולנו. לאורך השנים פנינו עשרות פעמים לכל הגורמים הרלוונטיים במדינה שיטפלו בנושא, ולא קיבלנו התייחסות. כל משרד מגלגל את האחריות למשרד אחר. לכן, לא נותרה לנו ברירה אלא לעתור לבג"צ שיכריע וייתן סעד בנושא. אני מקווה מאוד שבג"צ יפעיל את סמכותו ויורה על הגורמים האחראים לפעול מיידית לתקן את כל הכשלים והסיכונים במתחם".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬