דף הבית >

> כתבה

התחדשות עירונית

בגלל חתימה קטנה: ועדת התכנון העצמאית בחיפה מושבתת | פרסום ראשון

הוועדה שהוקמה לפני כמה שנים כדי לקצר הליכי בירוקרטיה בעיקר בפרויקטים של התחדשות עירונית, ממתינה מדצמבר האחרון לכתב הסמכה חדש. בהרצליה המתינו "רק" חצי שנה עד שזכו לחתימות משרד הפנים והמשפטים. הנזק" מאות דירות תקועות

שיתוף‭:‬

מאות יחידות דיור נתקעו. חיפה (צילום: משה מילנר, לע"מ)
מאות יחידות דיור נתקעו. חיפה (צילום: משה מילנר, לע"מ)
מאות יחידות דיור נתקעו. חיפה (צילום: משה מילנר, לע"מ)

אי-שם באמצע העשור הקודם, הוחלט לאפשר להאציל על ועדת מקומיות מצטיינות סמכויות נוספות שהיו בידי הוועדות המחוזיות. האצלת הסמכויות היא על ועדות מקומיות מצטיינות שעומדות בפרמטרים של זמן, איכות וביצוע. בכך, הפונקציה הנוספת שהוצמדה לוועדה המקומית – שזכתה לשם "ועדת תכנון עצמאית מורחבת", אמורה הייתה לקצר בצורה משמעותית את משך הזמן שבין הגשת התוכניות לבין אישורן להפקדה.

כעת פועלות בישראל לפחות חמש ועדות תכנון עצמאיות מורחבות, שמירב עיסוקן הוא בתוכניות של התחדשות עירונית בתוככי הערים. כתב ההסכמה לוועדות אלה ניתן אחת לפרק זמן לאחר שמתקבלות המלצות על ידי מספר גופים – בהם אגף בקרת ועדות מקומיות במינהל התכנון, ועדת הערר, לשכת התכנון המחוזית, היחידה להנחיית תובעים והרשות לאכיפת דיני מקרקעין. לאחר כל הפרוצדורה הזאת, נדרשת חתימת היועצת המשפטית לממשלה וחתימת שר הפנים, שני הגורמים שתחתם פועלים הגופים שצוינו קודם.

אז אם הכל טוב, מה הבעיה בעצם? בסוף 2022 הוחלט להאריך את התוקף של כמה מאותן ועדות תכנון עצמאיות מורחבות, אולם עד שההסמכה המחודשת לא זוכה לחתימות הסופיות של משרדי הפנים והמשפטים, הן לא יכולות לפעול. ובישראל, כמו בישראל, במשך חודשים ארוכים לא זכו אותן ועדות לחתימות, והן היו מושבתות חלקית מפעילות.

אחת הוועדות שנפגעה היא זו של חיפה. כבר לפני כמעט שנה הושלמה הבדיקה של צוות הבקרה של מינהל התכנון, שהמליץ לחדש את ההסמכה של הוועדה. בסוף דצמבר פג תוקף ההסמכה, ואולם מאז ההמלצה לא זכתה לחתימת משרד המשפטים. על פי כמה יזמים ששוחחו עם פורטל נדל"ן ניוז, הם אינם יכולים להגיש תוכניות לוועדה, ובכמה מקרים, נאלצו יזמים להעביר את התוכניות לדיון בוועדה המחוזית. בכל מקרה, המצב מוביל לכך שתוכניות עם מאות דירות במצטבר, לא נידונו ועדיין תקועות.

מעיריית חיפה נמסר כי היא "אכן ממתינה לאישור משרד המשפטים לאחר שהושלם הליך הבקרה כבר בחודש ספטמבר וצוות הבקרה של מנהל התכנון המליץ להמשיך את סמכותה כוועדה עצמאית מיוחדת".

ועדה נוספת שנפגעה היא זו של הרצליה, שזכתה לחתימות המיוחלות רק בחודש מאי השנה, ואולם בפרק הזמן שבין סיום ההסמכה הקודמת לחידושה, מאות דירות נתקעו מבלי יכולת לעלות לדיון בפני הוועדה. מהנדסת העירייה חנה חרמש, מתארת את הבעייתיות בשיחה עם פורטל נדל"ן ניוז: "כל גוף ממליץ לאיזה פרק זמן תהיה ההסמכה, ואולם הנטייה היא ללכת על פרק הזמן הקצר ביותר. כלומר אם גוף אחד המליץ על פרק זמן של חמש שנים, השני על שלוש שנים, והאחרון על שנה, אז ההסמכה של הוועדה תוארך בשנה".

ואכן, ועדת התכנון העצמאית המורחבת של הרצליה, קיבלה הסמכה לשנה, שגם כך התקבלה באיחור של חמישה חודשים, מה שפוגע בהתנהלות הוועדה. אז מה אפשר לעשות לדבריה של חרמש? "צריך להפוך את התהליך הזה ליעיל יותר", היא אומרת. "אני לא חושבת שצריך לקבל את ההסכמה לפי הרף הנמוך ביותר. הרי זה אינטרס של כולם שהוועדה הזו תפעל, גם של הוועדה המחוזית, שבכך יורדים לה מספר התוכניות שהיא צריכה לדון בהן, והיא יכולה להתרכז בפרויקטים גדולים ומשמעותיים".

כבר ציינו שבמשך חודשים פעילות הוועדה נפגעת, באותו פרק זמן שבין פקיעת ההסכמה לחידושה. ואולם אין הדבר אומר שהוועדה מושבתת לחלוטין. החוק מאפשר באותו פרק זמן לדון בתוכניות שהדיון עליהן בוועדה כבר החל, ואולם תוכניות חדשות לא ייכנסו לדיון כל עוד לוועדה אין הסמכה.

ממשרד המשפטים נמסר: "ועדות התכנון הינן באחריות מטה התכנון, יש לפנות אליהם לקבלת התייחסות". משרד הפנים טרם התקבלה תגובה.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬