דף הבית >

> כתבה

אדריכלות ועיצוב

בן 88, צופה פני עתיד: על תערוכת הרטרוספקטיבה של נורמן פוסטר בפריז

למי שתהה האם יש הצדקה לרטרוספקטיבה של מגה-אדריכל, כשעבודותיו ניצבות כפרויקטים ממשיים במציאות, הרי שהתערוכה במרכז פומפידו מסירה כל סימן שאלה. היינו והתרשמנו

שיתוף‭:‬

העיר האנכית של נורמן פוסטר
העיר האנכית של נורמן פוסטר
העיר האנכית של נורמן פוסטר
העיר האנכית של נורמן פוסטר
העיר האנכית של נורמן פוסטר
העיר האנכית של נורמן פוסטר

סר נורמן פוסטר ערך, עיצב וסייע לאצור את הרטרוספקטיבה האדריכלית הגדולה ביותר שהוצגה אי פעם אודות פועלו של אדריכל שעדיין בין החיים – פוסטר עצמו, בן ה-88.

בימים אלו מוצגת תערוכה ייחודית ומרתקת במרכז פומפידו בפריז. האינדיקציה לזכות הקיום וחשיבותה של התערוכה מתבטאת במספר התיירים שוחרי האדריכלות בכלל ומעריצי פוסטר בפרט, שצפויים לנסוע לפריז במיוחד על מנת לפקוד את התערוכה.

סר נורמן פוסטר (צילום: ….)

התערוכה מהווה מסע דרך 130 פרויקטים המשויכים לשבעה נרטיבים שבחר האדריכל, ושלשיטתו מייצגים את עולמות התוכן והמכנים המשותפים של פעילותו במהלך 60 שנה, החל משנות ה60 ועד ימינו אלו.

מאז ומעולם נחשבו הפרויקטים של פוסטר לחדשניים במיוחד, ונדמה שזהו הנרטיב המרכזי לאורך הקריירה שלו. התערוכה של פוסטר מתחילה בארון גדול של רישומים שבו מוצגים ספרי סקיצות ורישומים היסטוריים מאז שנות ה-60 ועד היום, כשנורמן פוסטר עומד בראש קרן (כך הוא מכנה את האופרציה שבראשותו – Foster Foundation) הכוללת 1,500 איש העוסקים במחקר, עיצוב, תכנון אורבני, תיכנון אדריכלי וחיפוש אחר חומרים וטכנולוגיות.

מתמקד באיכות סביבה

אחד מנושאי התערוכה כולל את עיסוקו של פוסטר בנושאי איכות סביבה, הבאים לידי ביטוי בשילוב הבניינים בהקשרים טבעיים או עירוניים, כאשר השאלה האקולוגית היא מרכזית. בטרמינולוגיה של פוסטר הדבר מוגדר כאקולוגיה חיובית, המשוואה שקושרת בין תעשייה, טכנולוגיה וטבע.

פארק העסקים של חברת אפל בקופרטינו (קליפורניה, ארה"ב) הוא הגשמת הרעיון של שילוב פונקציות בגאומטריית טורוס, המשתרע על שטח של 71 דונם ומאכלס כ-12 אלף עובדים. הגגות מכוסים במלואם פאנלים פוטו-וולטאיים המבטיחים אוטונומיה אנרגטית בשילוב סוככים בטכנולוגיה חדשנית המסננים אור טבעי.

הגבולות בין פנים לחוץ מטושטשים לחלוטין. המבנה מוטמע בטבע והמכלול מהווה מניפסט של השילוב הנופי של מבנים אדריכליים. פוסטר תמיד היה מוקסם מטכנולוגיית המטוסים והמכוניות, המהווים מבחינתו השראה לקשר בין האובייקט האדריכלי והאולמות הטכנולוגיים, המשרתים את השימושיות של המבנה. המושג "עור ועצמות" חוזר במשנתו של פוסטר מראשית ימיו כאדריכל, כאנלוגיה לקשר שבין המבנה והמעטפת שלו.

כאשר זכה פוסטר בתחרות הגדולה הראשונה בה השתתף, בנק הונג קונג בשנגחאי, כינו המבקרים את הפתרונות של פוסטר כמהפכה מוחלטת בטיפולוגיה של מגדלים גדולים. 179 מטר של מבנה חלול מבפנים ממנו נובעת חלוקת הפונקציות בהתאמה לפרוגרמה. היה זה המניפסט הראשון שחולל מהפכה ברעיון של מגדלים רבי קומות, שמלווה את הפרויקטים הגדולים של פוסטר לאורך חייו.

אולם שלם בתערוכה מוקדש כמובן לעיר האנכית. פוסטר החל לעסוק בחקר העיר האנכית החל מתיכנון המגדל הראשון שלו, ולמעשה כל המגדלים שלו עברו תהליך תכנון דומה לתכנון אורבני כחלקים של עיר. הקומות מחולקות לקבוצות (בדומה לשכונות בעיר), מופרדות על ידי חללים קולקטיביים גדולים. רעיון זה הוביל את ראשית הדרך להבנה של עיר אנכית, מתוך הסכמה שבכל בניין, שטחיו בקומות הכניסה והרחוב פתוחים לעיר ונגישים לציבור.

מגדל סנט מרי אקס, הבניין האייקוני בלונדון שזכה לכינוי "המלפפון חמוץ" בשל צורתו האיירודינאמית המדמה גוף של מטוס, היה המבנה האקולוגי הראשון שנבנה בעיר.

חיבור להיסטוריה למסורת

פוסטר ממחיש ברבות מיצירותיו, חיבור להיסטוריה ומסורת, כלומר למרות שהארכיטקטורה שלו משופעת מאפיינים הייטקיסטיים, הוא תמיד הקדיש תשומת לב רבה להקשר ההיסטורי. הארכיטקטורה שלו מפעילה מחדשת את הקשרים לטכנולוגיות ותימות מן העבר, ומחזירה לחיים גם חומרים וטכניקות בעלי ערך היסטורי. "אם אתה רוצה להסתכל רחוק קדימה, אתה קודם כל מסתכל רחוק אחורה", אמר.

בפרויקט Carré d'Art בעיר הצרפתית נים (Nîmes), עסק פוסטר בתכנון אורבני סביב מקדש רומי מהמאה הראשונה. באופן דומה, טיפל פוסט בחידוש המוזיאון הבריטי שנבנה על ידי רוברט סמירקה במאה ה-19, כמו גם הרוטונדה הגדולה, חדר הקריאה המקורה בגג ענק של 6,000 מ"ר המאגד את כל המבנים. בתערוכה מוצגת מומחיותו של נורמן בתכנון אורבני. נכון, הוא אמנם אדריכל, אבל הוא גם מתכנן ערים גדול.

אחת הדוגמאות המוצגות בתערוכה, היא פיתוח הנמל הישן של מרסיי. בשנת 2011, הקהילה העירונית של עיר הנמל בדרום צרפת רצתה לבנות מחדש את הנמל הישן, ופנתה למעצב הנוף מישל דזווין על מנת שיחבור לפוסטר, כדי שיחד הם יתכננו נמל שהוא מרחב ציבורי אטרקטיבי.

פוסטר הוא אדריכל עם מיומנויות של מהנדס שתמיד היה קשור לרעיונות מוביליים, ניידות, נסיעות, קישורים בין טריטוריות. הוא תכנן שדות תעופה רבים, תחנות רכבת, מסופי נמל וכלי רכב כחלק ממושג התקשורת, קישורים בין יישובים, ערים ומדינות שונות. התערוכה עוסקת גם בהיותו אדריכל של ממדים פלנטריים.

נורמן פוסטר אמנם כבר בן 88, אך תמיד נחשב לאדריכל צופה פני עתיד, והוא מושקע בשנים האחרונות במסירות באמצעות הקרן שייסד, בפיתוח פרויקטים באפריקה ובהודו, לצד גיוס משאבים לפיתוח טכנולוגיות שיאפשרו פרויקטים בעלי חזון על הירח או על מאדים.

עם Lunar Habitat, פוסטר מתמודד עם הרעיון של בניית בית גידול על הירח, בשיתוף סוכנות החלל האירופית. הוא מפנטז על מערכות דיור פשוטות ביותר, הוא מעצב מתנפחים זה יהיה מכוסה ברגוליטים הודות להדפסות תלת מימד, נוכח העובדה שרגוליט הוא חומר שנמצא על הירח. התקווה היא ששיטות הבנייה שאותן הוא חוקר בשיתוף צוותים ייעודיים, יאפשרו לפתח את הרעיון של יישוב ירח.

ובנימה אישית. אילנית מלכיאור ממרכז הבנייה הישראלי, ביקרה בתערוכה וממליצה לכל מי שנמצא בסביבת פריז, לעשות זאת גם כן כדי להכיר מקרוב את תיעוד האבולוציה האדריכלית בעולם ב-60 השנים האחרונות בזכות אדריכל על אחד שמשלב הכל.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬