דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

משבר השיווקים: בתוך שנה – מחיר קרקע בנתיבות במכרז של רמ"י צנח ב-55%

חברת יורו ישראל תבנה 84 יח"ד בשכונת רמות יורם, לאחר שהצעתה בסך 27.8 מיליון זכתה במכרז שני שרמ"י קיימה על הקרקע. לפני כשנה זכו 2 חברות אחרות במכרז כשהציעו 63.5 מיליון, אולם חזרו בהן בסופו של דבר והערבות שהגישו חולטה

שיתוף‭:‬

מבט מלמעלה של העיר נתיבות (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
מבט מלמעלה של העיר נתיבות (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
מבט מלמעלה של העיר נתיבות (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

חברת יורו ישראל זכתה במכרז שני של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לבניית 84 יחידות דיור בשכונת רמות יורם החדשה בנתיבות. ההצעה הזוכה של יורו היתה על סך 27.8 מיליון שקל, לא כולל הוצאות פיתוח של 14.75 מיליון, מחיר המשקף עלות של כ-507 אלף שקל קרקע ליחידת דיור. למכרז הוגשו שלוש הצעות. הצעתה של יורו הייתה גבוהה בחמישה מיליון שקלים מההצעה השנייה בגובהה.

המקרה הזה הוא דוגמה נוספת למשבר שיווקי הקרקעות של החודשים האחרונים. במכרזים רבים של רמ"י לא מוגשות כלל הצעות, ובמקרים אחרים – המחירים נמוכים משמעותית ממה שהיה בעבר. במקרה הנוכחי למשל, לפני כשנה התקיים מכרז ראשון על הקרקע, בו זכו חברות י.ד בנגב בנייה ופיתוח בע"מ ותורן הבית שלך בע"מ, לאחר שהצעתן בסך 63.5 מיליון שקלים הייתה הגבוהה ביותר. על סכום זה היה להוסיף גם הוצאות פיתוח בסך 14 מיליון שקלים, כך שמדובר בסכום כללי של כ-77.6 מיליון שקלים. ואולם הזוכים החליטו בסופו של דבר לוותר על הזכייה, מה שהוביל את רמ"י לחלט להן ערבות בסך 2.6 מיליון שקלים. הצעתה של יורו ישראל במכרז הראשון עמדה על 41 מיליון שקל עבור אותו מספר דירות, לא כולל הוצאות פיתוח. הדבר שיקף מחיר של כ-636 אלף שקל לדירה, הן במחיר הקרקע והן בהוצאות הפיתוח.

כך עולה שההצעה הזוכה במכרז כיום הייתה נמוכה כ-55% על מחיר הקרקע, ובסך הכל ב-45% במחיר הכללי כולל פיתוח. יורו ישראל מאידך, חסכה בין שתי ההצעות כ-14 מיליון שקלים.

עפרה חדד, סמנכ"לית יורו ישראל ומבעלי החברה (צילום: אמנון ארד)

שכונת רמות יורם היא שכונה חדשה שהולכת ונבנית בנתיבות על שטח של כ-1,740 דונם. בשכונה מתוכננות להיבנות כ-5,000 יחידות דיור בבנייה רוויה וצמודת קרקע. בשכונה יוקם גם מרכז מסחרי גדול וכן מרכז תחבורה מרכזי. לאורכה של תוקם שדרה ירוקה באורך של כ-3.5 ק"מ, עם שדרות הליכה מוצלות בעלות חזית מסחרית לרחוב וגשרים מעל נחל בוהו. שטחו של המגרש בו זכתה יורו ישראל עומד על כ-19 דונם.

זכייה זו מצטרפת למכרז נוסף שבו זכתה יורו ישראל בדצמבר האחרון, בשכונת מעלות הנחל בנתיבות, לבניית 350 יחידות דיור.

לדבר עפרה חדד, סמנכ"לית ומבעלי חברת יורו ישראל, "מחיר הזכייה הנוכחי במכרז לעומת זה של הגלגול הקודם שלו, ממחיש את מצב שוק הנדל"ן הישראלי כיום. בתוך פחות משנה זכינו באותה כמות של דירות, בהצעה הנמוכה ב-14 מיליון שקל. הסיבה המרכזית היא עליית הריבית בשנה האחרונה ששינתה את כל התמונה בשוק. יזמים הבינו כי בריבית של 6-7%, פרויקטי מחיר למשתכן, מחיר מטרה, דירה בהנחה ודומיהם פשוט לא רווחיים ואולי אף הפסדים. כל תשומות הבנייה עלו, היזם צריך לשלם שנתיים ריבית מטורפת עד להיתר הבנייה, ורק לאחר מכן ניתן להצמיד למדד – וגם זה רק על 40% ממחיר הדירה. את מחירי הדירות לרוכשים אסור לשנות במכרזים כאלה, והתוצאה היא שהיזמים מוציאים הרבה יותר, אך לא מכניסים בהתאם".

"בנוסף", היא אומרת, "במכרזי מדינה אפשר לשווק רק 20% ממספר הדירות בשוק החופשי והיתר לזכאים, כך שאת הרווח, אם בכלל, על היזמים לגזור מה-20% האלה ואין לכך היתכנות. במציאות שכזו היזמים לא ייגשו למכרזים מכיוון שהם לא רוצים להפסיד. לא ייבנו דירות חדשות, ההיצע יקטן והמחירים יעלו. בעוד שנה או שנתיים נמצא את עצמנו בעוד משבר שבו כולם רוצים לקנות אבל לא יכולים".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬