דף הבית >

> כתבה

בנייה והנדסה

גם אקולוגי, גם אסתטי, גם קל ליישום וגם במחיר נוח במיוחד

בנייה ירוקה הולכת ותופסת תאוצה. ליאור דהן, המומחה שלנו בעץ ועצה, על החשיבות של בנייה אקולוגית, טכנולוגיות חדשות והבנייה בעץ שכובשת את העולם

שיתוף‭:‬

באדיבות: עץ ועצה
באדיבות: עץ ועצה
באדיבות: עץ ועצה
באדיבות: עץ ועצה
באדיבות: עץ ועצה
באדיבות: עץ ועצה

לקראת כנס חדשנות מועילה וירוקה בתכנון ובנייה, שיתקיים ברכז הבנייה הישראלי ב-11 באפריל, חיפשנו טכנולוגיות וחומרים חדשים שיציתו התלהבות בקרב אדריכלים, מעצבים ולקוחות הקצה. לצורך כך, פנינו למומחה בחברת עץ ועצה, ליאור דהן, האיש שחולש על הידע בתחום, והריאיון עימו הפך לשיחה מקצועית מרתקת.

דהן עוסק בעץ ועצה בהובלת האג'נדה של בנייה אקולוגית, או בכינויה הנוספים "בנייה ירוקה" ו"בנייה בת קיימא". הוא מבהיר מדי שזו אינה רק שיטת בנייה: "הבנייה האקולוגית הפכה בשנים האחרונות לתפיסת עולם של ממש. למעשה לא מדובר בשיטת בנייה חדשנית. הבתים העתיקים שנבנו לפני עידנים, היו ורסיה מוקדמת, גם אם פרימיטיבית לבנייה האקולוגית שאנו מכירים כיום".

"הבנייה האקולוגית הפכה לנפוצה יותר במגוון אזורים בישראל הודות למודעות הסביבתית הגוברת בארץ ובעולם", הוא מספר "בנייה אקולוגית מורכבת ממספר פרמטרים: חומר הבנייה, חסכון אנרגטי שמתקבל משימוש במוצרים, חיסכון אנרגטי בתהליך הייצור והיישום, ניצול משאבי הטבע הבלתי מתכלים, התחשבות בסביבה ושמירה על משאבי הטבע המתכלים. שיטת בנייה זו מאזנת בין סביבת חיים איכותית ובריאה יותר עבור דייריה, אך בד בבד אינה פוגעת בסביבה. בבניה אקולוגית מקפידים להשתמש בחומרים ידידותיים לסביבה, לרבות חומרים ממוחזרים. בין חומרי הגלם המשמשים לבנייה אקולוגית ניתן למנות עץ, בוץ, קש, המפ, אבן וחומרים ממוחזרים שזהו גלגולם השני".

הנה כמה עובדות מדעיות על מנת שנבין מדוע בנייה בעץ היא בנייה אקולוגית מובהקת. השטח המיוער בעולם עולה בכ-3% בשנה. עקומת יצור החמצן של היערות וספיחת ה-CO, מתחילה לרדת כשגיל העצים מגיע לכ-70-80 שנה. כשהעצים מתים ונרקבים ביער או נשרפים, הם משחררים חזרה את כול ה-CO שספחו. לעומת זאת, בשימוש בעץ כחומר בנייה, העץ אוצר בתוכו את ה-CO שספח.

בואו נתרכז בבנייה אקולוגית לתחום המגורים, בעיקר בבנייה פרטית. תכנון הבית האקולוגי לוקח בחשבון את מיקום השמש בשעות היום ואת כיווני האוויר שבאזור המדובר. תכנון לפי שיקולים אלה, מסייע בניצול מקסימלי של אור טבעי לתאורה ואוויר החוץ לאוורור בית, ובכך לחסכון אנרגטי משמעותי. כך, כל שלב התכנון מתמקד בהיבטי חיסכון וניצול משאבים אפקטיבי, מאור ועד מים. מדובר בפתרונות אדריכלים ועיצוביים מחוץ לבית ובחלקיו הפנימיים. החומרים מגוונים ותרומתם ניכרת גם בתחום האסתטיקה והעיצוב למשל, כאשר עושים שימוש בחומרים הגולמיים כאבן, עץ, בוץ וקש, המספקים אפשרויות עיצוביות מגוונות וייחודיות. טקסטורות החומרים מאפשרות חיפויים ייחודיים, צורות מקוריות למבנה וצבעים מרהיבים.

מכיוון שביקשנו להכיר טכנולוגיה חדשנית, דהן מציג בפנינו את הלהיט החדש של עץ ועצה: חיפויי קירות אקולוגיים Weathertex. "מדובר בחיפויי קירות אקולוגיים בעלי תקן ירוק. החיפויים האקולוגיים של Weathertex מיועדים לביצוע חיפויי חוץ ופנים. הם מגיעים במגוון רחב של דגמים וסגנונות עיצוב פורצי דרך ומשלימים את החזון האדריכלי בכל פרויקט. הם עשויים מעץ קשה טבעי אוסטרלי החוסך בעלויות תחזוקה ובעלויות בידוד. מוצרי החברה מיוצרים בתהליך ייחודי באוסטרליה מאז שנת 1962 וזוכים לפיתוח מתמיד".

"הסימטריה המושלמת של החיפויים, יוצרת אפקט עיצובי מרהיב ומתאימה לכל סגנון עיצוב של בתים ומבנים. עיצוב קלאסי, עיצוב אולטרה-מודרני, עיצוב Go Natural הירוק האולטימטיבי והם אף מושלמים למגמת הבנייה הגיאומטרית.

"תכולת תרכובות אורגניות נדיפות (VOC) נמוכה על פי עומדים תקני הבנייה של אוסטרליה. 100% מוצר טבעי, ללא סיליקה, דבקים, שרפים או פורמלדהידים.

קיים מגוון של מוצרים הזמינים בסגנונות, מרקמים וממדים שונים. קל לשלב יחד מוצרים טבעיים וצבועים כדי להציע אפשרויות עיצוב רבות. ניתן ליצור קירות מעוקלים ברדיוס של 2.5 מטרים עם דגם Selflok ועד 7 מטרים עם דגם  .Weathergroove ולא פחות חשוב המשוואה המכריעה שמחפשת – ערך תמורת כסף, Money For Value , מחיר המוצרים נמוך באופן משמעותי מחיפויים מקבילים (HPL למיניהם ולוחות מדוקקים מקוורץ), ואין צורך בכלים מיוחדים לחיתוך, משקל הלוחות נמוך וההרכבה קלה במיוחד. הלוחות גדולים ועלויות הפסולת נמוכות בזכות מגוון מוצרים משלימים (אביזרי קצה, סרגלי חיבור דקורטיביים, סרגלי פינה, פרופילים משלימים, ופלטות ייחודיות מסדרות שונות כמוWeathergroove ).

המוצר קל יותר לצביעה לעומת חיפויים ומוצרים אחרים המצויים בשוק בשל הגימור החלק של המוצר. חברת Weathertex מתגאה בחומרי גלם טבעיים לחלוטין ובשיטות יצור נקיות מרעלים וידידותיות לסביבה, מכיוון שהיא עושה שימוש אך ורק בעצים מיערות הנושאים תו תקן של התוכנית להגנת היערות PEFC. המוצר עבר הסמכת GREENTAG ובדיקת מוצר, שמוכיחות כי הוא מייצר טביעת רגל פחמנית קטנה מאפס, כמו כן הודות לתהליך היצור הידידותי לסביבה של ליין המוצרים של חברת Weathertex. פרמטר חשוב נוסף הוא צפיפות המוצר: 1,000 ק"ג/מ"ק עם דירוג מינימאלי של 32Mpa  דירוג גבוה לאטימות למים.

כל מוצרי Weathertex מיוצרים מפסולת עץ מיערות של המדינה, עם תו תקן של התוכנית לאישור מוצרי יערנות (PEFC). לא נעשה כל שימוש בעץ קשיח מיערות ראשוניים של עצים קשים (כמו אלון, אשור ואדר) למזעור ההשלכות על איכות הסביבה ומניעת הידלדלות משאבי הטבע. המוצרים הוכיחו עמידות לאורך זמן כוללת עמידות לטרמיטים, עמידות בפני ריקבון, התפצלות או סדקים במשך עד 25 שנים שזהו גם משך האחריות על מגוון מהמוצרים.

אם חוזרים ליתרונות הבנייה האקולוגית שגם בריאה יותר לדיירים, כאשר השימוש בתרכובות אורגניות, בתכנון זרימת האוויר ובחיסול התנאים המעודדים טחב ועובש, מבטל את תופעת "הבניין החולה" העלולה לגרום לבעיות בריאותיות בקרב דיירי בניינים שאינם בנויים בבנייה אקולוגית. המחשבה ששימוש בעץ, מאיץ את הכחדת היערות – הוא מיתוס ושגיאה. העץ למעשה הוא חומר הבנייה היחיד שנובע ממקור מתחדש (להבדיל מאדמה למשל). שימוש בעץ גורם להצערת גיל היער, מה שמעלה את כמות יצור החמצן של היער ומוריד את כמות ה-CO באטמוספרה, כך שהיתרון האקולוגי ברור. זאת כמובן בהנחה שמקפידים להשתמש בעץ שמקורו ביערות מפוקחים בלבד ועומד בתקן FSC.  יערות אלה מנוהלים בצורה אחראית ומקיימת ובהתאם לתקנים סביבתיים וחברתיים.

חשוב לזכור שכאשר עוסקים בטכנולוגיות ומוצרים ידידותיים לסביבה, חייבים לבחון את תהליכי הייצור ולוודא שהם ידידותיים לסביבה גם כן. מים הם משאב חיוני לייצור מוצרי Weathertex והחברה עושה שימוש במי תהום באתר המפעל. במפעל מנטרים את רמות האקוויפר כדי להבטיח ששאיבת המים מהקרקע אינה עולה על שיעור התחלופה ממשקעים טבעיים. מטרת העל היא למזער את כמות המים שנעשה בה שימוש. תהליך הייצור נועד לעשות שימוש חוזר במים פעמים רבות לפני העברתם לתהליך הטיפול במים. אנו מקפידים להימנע מהוספת חומרים רעילים למעגלי המים, העלולים להצטבר באופן ביולוגי, או לגרום לסכנות אחרות לאיכות הסביבה או לבריאות הציבור.

עץ ועצה היא החברה הישראלית היחידה שמספקת עצים בעלי תקן FSC על פי דרישה. מעבר למקור העץ, חשוב לדעת כי השפעת השימוש בו כחומר בנייה לרעה על הסביבה, נמוכה בהרבה מהשימוש במתכת ופלדה, שכן, כמות האנרגיה הדרושה לתהליך ייצור האחרונים גבוהה בעשרות אחוזים. בנוסף, נוכחותו של העץ במבני מגורים, הוכחה מדעית כמרגיעה ומפחיתת לחץ. כך שהיתרון האקולוגי משתלב בנוסף עם יתרון בריאותי משמעותי.

המדינות הסקנדינביות והולנד הובילו בשלושת העשורים האחרונים את הבנייה מעץ כסטנדרט הבנייה בכל סוגי הפרויקטים, אך נכון ל-2024, הבנייה בעץ היא מגמה ששוטפת את עולם הבנייה הגלובלי, גם בפרויקטים של בנייני מגורים גדולים. תעשיה ה-Timber כחומר גלם קונסטרוקטיבי, מככבת בפרויקטים רבים בערים הגדולות בעיקר בערים שמתגמלות את היזמים שבונים פרויקטים שכולם על טהרת העץ.

משרדי אדריכלים מובילים, החל מטדאו אנדו היפני ועד משרדו של לורד נורמן פוסטר, מתהדרים בתכנון בניינים גדולים ומורכבים המבוססים על קונסטרוקציות וחומרי גמר מעץ. בישראל, בנייה בעץ תופסת תאוצה בשוק הבנייה הפרטית והשימוש בעץ כחומר גלם רק ילך ויגבר נוכח המגמה במשרד לאיכות בסביבה לקביעת דירוג אנרגטי קודם כל בתחום המגורים.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

שיפוצניק נפל מגובה – ונפצע

פועל בן 38 נפל מגובה של כשלושה מטרים במהלך עבודות שיפוצים בבית ברמת השרון. האיש פונה לאיכילוב במצב בינוני עם חבלה בגב.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬