המכרזים בקריית אתא, "שירת הים" בנתניה ואדמות כפר אז"ר ברמת גן, יצרו תחושה של שינוי מגמה מבחינת העניין שיצרו בקרב היזמים – ואז הגיעו מכרזי מחיר מטרה לשכונת פסגת רמות בצפון באר שבע, והחזירו את רמ"י לקרקע המציאות הקשוחה, וחזרה למצב אליו הורגלה בשנה האחרונה – בלי מתמודדים.
רמ"י שיווקה שבעה מתחמים לבניית 1,109 יחידות דיור בשכונה, שהיא חלק מרובע החדשנות של באר שבע בו אמורים לקום כ-3,700 יחידות דיור. אתמול נפתחה "תיבת ההצעות", וקשה לומר שלמצב הזה פיללו ברמ"י. מתוך כלל אותם מתחמים, הוגשה הצעה אחת בלבד – של חברת ארז אלון יזמות ובנייה.
החברה הציעה עבור מגרש בשטח של כ-14 דונם לבניית 156 יחידות דיור, כ-5.9 מיליון שקלים, מול שומה שחצתה את רף 20 מיליון השקלים. כלומר, ההצעה של ארז אלון יזמות עמדה על פחות מ-30% מגובה השומה שנקבעה על ידי השמאי של רמ"י. מדובר בהצעה שעליה יש להוסיף מע"מ, כך שבסופו של דבר מדובר על 6.9 מיליון שקלים, עליהם יש להוסיף הוצאות פיתוח בסך של כ-37.4 מיליון שקלים, ובסך הכל – כ-44.3 מיליון שקלים, שהם כ-284 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור, כולל מע"מ ופיתוח.
לשאר המגרשים לא הוגשו הצעות. מדובר על מגרשים בשטח של כ-25.7 דונם לבניית 243 יחידות; כ-18.2 דונם לבניית 176 יחידות דיור; 17.6 דונם לבניית 192 יחידות; 8.9 דונם לבניית 114 יחידות; 8.8 דונם לבניית 112 יחידות; ושמונה דונם לבניית 116 יחידות דיור. כלומר, ליותר מ-950 יחידות דיור לא הוגשו הצעות.
בפרויקטים של מחיר מטרה, היזם שמציע את ההצעה הגבוהה ביותר, זוכה במכרז של רמ"י. במסגרת המכרז, הוא מתחייב למכור 60% מהדירות בפרויקט במחיר המשקף הנחה של 20% ממחיר השוק. את שאר 40% היזם רשאי למכור במחירי שוק. פרויקטי מחיר מטרה משווקים רק בערים בהם מחיר למ"ר נמוך מ-20 אלף שקל, ורק אם הם במדד כלכלי-חברתי 4 לכל היותר.
מגבלה משמעותית שקבע משרד הבינוי והשיכון בפרויקטים של מחיר מטרה, היא שגובה ההנחה לא יעלה על 300 אלף שקלים, דבר שמשקף שווי מקסימלי לדירה במחירי שוק של 1.5 מיליון שקלים. במצב כזה, באזורים בהם המחיר למ"ר מתקרב ל-20 אלף שקל, גודל הדירות יהיה קטן יחסית, ובאזורים בהם המחיר נמוך מכך משמעותית, הדירות יהיו גדולות יותר. בפועל, גודל הדירות ינוע מ-60 מ"ר ל-150 מ"ר.
עיריית באר שבע ומשרד הבינוי והשיכון, השקיעו רבות במכרז הזה, ורק בחודש יוני פרסמו מספר כתבות תוכן שיווקי – בין היתר בעיתונים כלכליסט, TheMarker ומעריב – לקידום המכרז הספציפי הזה. בין היתר אף נכתב שם כי "המכרז מעורר עניין בקרב יזמים". כעת מתברר שאולי לפני שלושה חודשים הוא עורר עניין, אבל המצב בשוק גרם לכך שבסופו של דבר רק חברה יזמית אחת התמודדה.
> הצג תגובות