דף הבית >

> כתבה

בנייה והנדסה

הליך הפקעת הקרקעות לטובת המטרו מתחיל: באילו ערים ומה הבעיות?

נת"ע החלה לשלוח הודעות לאלפי בעלי קרקעות לקראת ההפקעות, אולם לא תפנה בתי מגורים הנדרשים להפקעה. עו"ד צבי שוב: "דרישת הפיצוי זה תהליך שעשוי להימשך שנים"

שיתוף‭:‬

המטרו של גוש דן (תמונה באדיבות נת"ע)
המטרו של גוש דן (תמונה באדיבות נת"ע)
המטרו של גוש דן (תמונה באדיבות נת"ע)

חברת נת"ע הודיעה היום כי החלה בהליך הפקעת קרקעות לטובת פרויקט המטרו, זאת לאחר  שהפרויקט הואץ עם בחירתן של שלוש חברות בינלאומיות שינהלו את הקווים מבחינת תכוננם וביצועם. הודעה זו מגיעה לאחר שפרויקט המטרו הוקפא למשך שמונה חודשים, בתחילה בשל סירובה של שרת התחבורה מירי רגב לחתום על צווי ההפקעה של מבנים ושטחים בסביבת המטרו, עד שיוסטו מיליארדי שקלים עבור קידום פרויקטי תחברה גדולים אחרים – מסילות רכבת לקריית שמונה ולאילת. כשכבר תוכנן להתחיל באוקטובר, החלה מלחמת "חרבות ברזל" שעיכבה את המהלך בעוד ארבעה חודשים.

פרויקט המטרו הוא פרויקט התשתית הגדול בהיסטוריה של מדינת ישראל, ועל פי הערכות שמרניות – עלותו תעמוד על כ-150 מיליארד שקלים. הפרויקט כולל שלושה קווים, M1, M2, ו-M3 , שירחיבו וישלימו את מערכת הסעת ההמונים במרכז הארץ. הפרויקט צפוי לעבור דרך 109 תחנות לאורך 150 ק"מ ובשטחן של 24 רשויות מקומיות. המטרו עתיד להסיע כשני מיליון נוסעים ביום.

במהלך השלב הראשון של הליך ההפקעות, ישלחו כ-11 אלף הודעות הפקעה אישיות לבעלים הרשומים של הקרקעות במעל 800 חלקות. ואולם נת"ע הודיעה כי לא יבוצעו פינויים של בתי מגורים הנדרשים להפקעה. את הליך ההפקעות בנת"ע, מנהלת עו"ד ענבל קנקה, סגנית מנהל חטיבה- מקרקעין. לדבריה, "הפקעת הקרקע בפרויקט המטרו היא אירוע מורכב, שנת"ע מתייחסת אליו ברגישות מיוחדת. יצרנו מנגנון שקוף והוגן לפיצוי וכן סל של פתרונות יצירתיים שיועמדו לרשות הנפקעים. נת"ע העלתה באתר האינטרנט שלה עמוד ייעודי עבור כלל בעלי הקרקעות שנדרשות להפקעה. בנוסף, מפעילה נת"ע  צוותי יועצים מקצועיים שזמינים עבור הנפקעים".

בהודעה שיקבלו בעלים של נכסים שיופקעו, ייכתב: "בהתאם להוראות פקודת הקרקעות, בכוונת נת"ע לתפוס חזקה בלעדית בקרקע האמורה בחלוף 60 ימים מיום הודעה זו. הנכם מוזמנים בזה להופיע במקרקעין ביום (שיקבע מול בעל הנכס, א"כ) בשעה (שיקבע מול בעל הנכס, א"כ), לפגישה עם צוות ההפקעות, במסגרתה יערך פרוטוקול תיעוד מצב קיים, תיאום הפעולות לשם תפיסת הקרקע, לקראת קביעת הפיצוי לו הנכם זכאים, בכפוף לכל דין".

מכתב ההפקעה שיקבלו בעלי הנכסים

עוד נכתב כי "כל הטוען לזכויות או לטובות הנאה בקרקע, מתבקש בזה להעלות את דרישותיו וטענותיו בצירוף פרטים ואסמכתאות לשם הוכחת זכויותיו בקרקע, לאתר האינטרנט של נת"ע בדף הייעודי להפקעות פרויקט המטרו ו/או על ידי סריקת הברקוד מטה ו/או לכתובת משרדו של יועץ ההפקעות הרשומה מטה. נציגי נת"ע יעמדו עמכם בקשר לאחר הזנת הפרטים הנדרשים ו/או העברתם לידי יועץ ההפקעות".

איפה מתחילות ההפקעות?

בשלב הראשון יופקעו קרקעות במרכז הרשת לטובת הקמת M1 ו-M3 בערים תל אביב, פתח תקווה, חולון, בת ים, אור יהודה, קריית אונו וראשון לציון.

בנת"ע אומרים כי "הליך ההפקעות תוכנן להתחיל עוד בחודש אוקטובר, מיד לאחר תקופת החגים, אך הוקפא עם פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, מתוך התחשבות במצב החירום הלאומי אליו נקלעה מדינת ישראל. כעת, על מנת להמשיך ולקדם את הפרויקט, מחויבת החברה להתחיל בהליך ההפקעות על מנת שלא לעכב את הפרויקט החשוב. לאור המצב והעת הקשה בה נמצאת המדינה, נערכת נת"ע לביצוע הליך ההפקעות ברגישות המרבית, כך שבשלב זה לא יבוצעו הפקעות של בתי מגורים".

נת"ע יוצאת לביצוע המטרו לאחר פתיחתו המוצלחת של הקו האדום, קידומם של הקווים הירוק והסגול, ולאחר שהתבצע הליך לימוד מקיף והטמעת לקחים, לצד ניסיונה הרב של החברה בתחום הרכבתי ומנהור.

הפרויקט הוא תוצר של עבודה תכנונית, הנדסית ואורבאנית מעמיקה וממושכת, הכוללת למידת מערכות, מנגנונים, תקנים, נהלים ונורמות בארץ ובעולם.

האם צריך להתחיל לרדוף אחרי הכסף?

יש לציין כי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, קובע כי בעל נכס שנפגע כתוצאה מפקעת הנכס, יכול להגיש תביעה לפיצויים בטווח של עד שלוש שנים מרגע אישור התוכנית שנגרמה בעקבות ההפקעה. ואולם, עו"ד צבי שוב מ"צבי שוב משרד עורכי דין", המתמחה בדיני הפקעות, אומר בשיחה עם אתר חדשות מרכז הבנייה הישראלי, "הוועדה שאמורה להיות לקום במקביל לוועדות ערר, טרם הוקמה, ומי שייפגע מההפקעות, נופל בין הכיסאות".

עו"ד צבי שוב (צילום: ליאת מנדל)

"אני מניח שיציעו לבעל הקרקע המופקעת פיצויים, אבל לא ברור האם מדובר במהלך חד שלבי או דו שלבי. אפשר שיגידו לו שהוא יכול לתבוע במסגרת סעיף 197, או לקבל פיצוי הפקעה. מאחר שהתוכנית קודמת להליך ההפקעה, דרישת הפיצוי זה תהליך שעשוי להימשך שנים, בטח הרבה אחרי שכבר יבואו לקחת את הקרקעות".

-אז בעלי הקרקעות צריכים לרדוף אחרי הכסף?

"יש חשש שהם יצטרכו לנהל שנים מלחמה כדי לקבל פיצוי. הרבה דברים עוד לא פתורים. אני מקווה שיתנו לנת"ע את האפשרות לנהל את מתן הפיצויים, כדי שהפיצוי יהיה חד שלבי".

.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רשת SCOOP פותחת סניף בנהריה

למרות המצב הביטחוני בצפון, SCOOP פותחת סניף דגל בשטח 170 מ"ר בקניון ארנה שבנהריה בהשקעה של כמיליון ששקל. זהו סניף שני של הרשת בנהריה.

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬