דף הבית >

> כתבה

בנייה והנדסה

ההסתדרות הלאומית נגד הצעת הממשלה לאפשר לקבלנים להביא פועלים זרים | בלעדי

המהלך החדש שנועד לאפשר לקבלנים להביא עצמאית פועלי בניין, נתקל בהתנגדות שר הבינוי וכעת גם של נציגות העובדים. יו"ר ההסתדרות הלאומית יואב שמחי דורש מרה"מ את התערבותו הדחופה "בעצירת ניסיון מחטף העובדים הזרים בענף הבניין"

שיתוף‭:‬

פועלי בניין מסרי לנקה עובדים בישראל (צילום: באדיבות ארגון הקבלנים בנגב)
פועלי בניין מסרי לנקה עובדים בישראל (צילום: באדיבות ארגון הקבלנים בנגב)
פועלי בניין מסרי לנקה עובדים בישראל (צילום: באדיבות ארגון הקבלנים בנגב)
פועלי בניין מסרי לנקה עובדים בישראל (צילום: באדיבות ארגון הקבלנים בנגב)
פועלי בניין מסרי לנקה עובדים בישראל (צילום: באדיבות ארגון הקבלנים בנגב)
פועלי בניין מסרי לנקה עובדים בישראל (צילום: באדיבות ארגון הקבלנים בנגב)

הממשלה מקדמת הצעה שמטרתה להסיר את המגבלה בהתאם עובדים זרים לישראל – בעיקר עבור ענף הבנייה שסובל ממחסור גדול בכוח אדם מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל. המהלך מגיע "על הראש" של תאגידי כוח האדם, שקמו בחודשים האחרונים כמו פטריות אחרי הגשם במטרה להביא מאסה גדולה של עובדים.

השבוע אמר מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אייל סיסו, בריאיון לאתר חדשות מרכז הבנייה הישראלי, כי מאז פרוץ המלחמה הגיעו לישראל 10,000 עובדים זרים, ומספר העובדים הזרים בישראל כיום גבוה מזה שהיה לפני 7 באוקטובר. מצד שני יש לציין את המחסור של כ-90 אלף עובדים פלסטינים שהכניסה לישראל אסורה כיום בפניהם.

מטיוטת החלטה הנוכחית של הממשלה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת קבוצה של לפחות 50 עובדים על ידי אותו מעסיק. "לקבוע כי תתאפשר למעסיקים הבאת עובדים זרים בעלי ניסיון, באחריות המעסיק, וללא חובה בקיום מבחנים במדינת המוצא. המעסיק יידרש להצהיר כי התאמת העובד לתפקידו הינה באחריותו המלאה", נכתב בטיוטה, בה צוין עוד כי ההצעה תקפה עד לאמצע חודש מאי 2024, כלומר כשנה וקצת. כניסת העובדים לישראל תתאפשר בהתאם לתנאים שיקבלו מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, לאחר היוועצות עם מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ועם מנכ"ל משרד התחבורה. יש לציין כי לא תתאפשר הבאת עובדים ממדינות שמופיעות בדוח מחלקת המדינה  האמריקאית המתייחס לסחר בבני אדם.

מי שמתנגד למהלך הוא השר הבינוי והשיכון הרב יצחק גולדקנופף, שקובע במכתבו לראש הממשלה בנימין נתניהו כי "ההחלטה קובעת חיסול כללי של המסלול הפרטי להבאת עובדים לענף. הוצאתן האפשרית של מדינות כמו סין, הודו וסרי לנקה בשל הקריטריונים המוצעים – מדינות שהרוב המכריע של העובדים הזרים בענף הבניין בישראל מגיע מהן – ממעגל המדינות אשר מהן ניתן יהיה להביא עובדים במסלול הפרטי מהווה למעשה צעד בכיוון ההפוך, ותעכב משמעותית הגעה של עובדים מיומנים ומקצועיים לישראל".

"המחטף שיחזיר אותנו 20 שנה אחורה"

גם בהסתדרות העובדים הלאומית, שפעלה להבאת עובדים ואף קיימה אירוע חגיגי לפני מספר שבועות בבניין ההסתדרות במודיעין, נזעקו לשמע ההצעה. "אתמול התבשרנו כי על סדר היום של ממשלת ישראל עמדה טיוטת החלטת 'מחליטים' שתכליתה הסרת חסמים והקלת תהליך גיוס והבאת עובדים זרים לצורך מילוי מכסות ופתרון מצוקת הדיור בישראל", כתב יואב שמחי, יו"ר הסתדרות העובדים הלאומית לראש הממשלה, במכתב שהגיע לידי אתר חדשות מרכז הבנייה הישראלי. "אין ספק כי מדובר בכוונה ראויה ורצויה ועל כולם להתגייס לצורך הצלחת המשימה החשובה, במיוחד בעתות המשבר בה מצויה מדינתנו מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל ביום 7/10/23. ואולם, למרבה הצער, עיון בטיוטת ההחלטה, מעלה כי ישנם גורמים שונים שמנצלים את המצב ומנסים לקבל לידיהם טובות הנאה וסמכויות, אשר נשללו מהם על ידי מדינת ישראל עוד בשנת 2004".

במכתב ציין שמחי כי באוגוסט 2024 קיבלה הממשלה החלטה שכותרתה "הסדרת ההעסקה של עובדים זרים" שאימצה את דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת הסדר העסקת עובדים זרים בישראל. "בין המלצות הצוות הבין-משרדי הומלץ על ביטול 'הסדר הכבילה', אשר כבל את העובד למעסיק מסוים (קבלני הבניין), והחלת שיטת העסקה חדשה של עובדים זרים בענף הבניין ("שיטת התאגידים"). כך, הוחלט כי היתרים להעסקת עובדים זרים בענף הבניין יינתנו לתאגידים שיתאגדו במיוחד לצורך זה (SPC, Sole Purpose Company), ואשר יעמדו, בין היתר, בתנאי הסף שונים. הכל במטרה להסדיר מחדש את יישום משטר הרישוי של העסקת עובדים זרים, כמו גם את הפיקוח והאכיפה בכל הנוגע לזכויות העובדים הזרים מכח החוקים הרלוונטיים (לרבות החלת חובות אזרחיות שונות על אותם תאגידים ומתן אפשרות מעבר בין מעסיקים בפועל ובין התאגידים)".

שמחי ציין עוד את "שיטת התאגידים" מ-2005 במסגרתה מקבלים תאגידים מורשים רישיונות והיתרים לשמש כקבלני כוח אדם לשם העסקת עובדים זרים בענף הבניין. "התאגידים, המהווים המעסיקים הישירים היחידים של העובדים, מציבים את העובדים לעבודה באתרי חברות הבנייה השונות; והכל תוך מדיניות פיקוח הדוק על התאגיד – ועל שמירת זכויותיו של העובד הזר".

לדבריו, ההסתדרות הלאומית מייצגת את רוב העובדים הזרים בענף הבנייה, מקיימת פעולות אכיפה ופיקוח להגנה על זכויות העובדים, ופועלת להדרכות ושמירה על בטיחות העובדים. כעת, היוזמה החדשה של הממשלה היא "ניסיון מחטף לאפשר העסקת עובדים זרים ישירות על ידי הקבלנים", כפי שכינה זאת יו"ר ההסתדרות הלאומית.

"אותם גורמים שהודרו מתהליך גיוס והעסקת העובדים הזרים (התאחדות בוני הארץ וקבלני הבניין), ולא בכדי, מתיימרים לטעון כיום (ללא כל הצדקה בדין או בעובדה) כי הם הנציגים של העובדים הזרים, ולפיכך הם מבקשים להיות הגורם שיגייס ויעסיק ישירות את העובדים הזרים", כתב. "המדובר בלא פחות מניסיון לבצע מחטף תוך חתירה מובהקת תחת המשטר התאגידי הנוהג, אשר הוכיח את עצמו לאורך השנים. האמור מעמיד בסיכון, פשוטו כמשמעו, את תוצאותיה החיוביות של שיטת התאגידים אשר התגבשו משך 20 שנים, תוך שהוכח באופן מובהק כי שיטת התאגידים היא הדרך היעילה ביותר להגן על זכויות העובדים הזרים ולאכוף חובות מעסיקים מכח הדין".

לסיום ציין שמחי כי גם משרדי השיכון, הפנים והעבודה מתנגדים למהלך זה "שיחזיר את הענף כולו 20 שנה אחורה", ולכן הוא מבקש מנתניהו "להוריד מסדר היום את הניסיון הפסול להחזיר את מדינתנו לימים אפלים באצטלה של 'מצב חרום'".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

שיפוצניק נפל מגובה – ונפצע

פועל בן 38 נפל מגובה של כשלושה מטרים במהלך עבודות שיפוצים בבית ברמת השרון. האיש פונה לאיכילוב במצב בינוני עם חבלה בגב.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬