דף הבית >

> כתבה

התחדשות עירונית

התוכנית שתגדיל את ב"ש בעוד 38 אלף יח"ד

באר שבע מצטרפת לעוד רשויות שניסחו תוכנית חלופית לתמ"א 38. כעת המליצה הוועדה המקומית למחוזית להפקיד את התוכנית להתחדשות בניינית, שכוללת גם מסלול מהיר של תוכנית עם היתר ומאפשרת תוספת ממ"דים גם לדירות שנבנו אחרי 1980

שיתוף‭:‬

העיר באר שבע (צילום ארכיון: משה מילנר, לע"מ)
העיר באר שבע (צילום ארכיון: משה מילנר, לע"מ)
העיר באר שבע (צילום ארכיון: משה מילנר, לע"מ)

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באר שבע המליצה בפני הוועדה המחוזית דרום, להפקיד את התוכנית להתחדשות בניינית בעיר, ולהאריך את תוקפה של תמ"א 38. באר שבע היא אחת מ-21 רשויות מקומיות שהודיעו כי יקדמו תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, או שכבר פרסמו כזו. התוכנית החדשה מציירת פוטנציאל תכנוני של עוד כ-38 אלף יחידות דיור, שהם תופסת של כ-150 אלף תושבים לעיר, שעל פי נתוני הלמ"ס המעודכנים לשנת 2023, מתגוררים בה כ-215 אלף תושבים.

לצד התוכניות להתחדשות עירונית מתחמית בשכונות הוותיקות, התוכנית להתחדשות בניינית מהווה כלי חדש להתחדשות עירונית בארגז הכלים העירוני. התוכנית מבוססת על עקרונות תמ"א 38 להתחדשות המבנה הבודד, ומתאימה את התוכנית לבאר שבע תוך הגדרת שלושה מסלולי התחדשות: הריסה ובנייה מחדש, חיזוק ועיבוי, ומסלול מיגון ועיבוי. לצד זאת, גם גובשה סדרת הנחיות תכנון ועיצוב עירוני המותאמות לאזורים השונים בעיר הדרומית.

במסגרת התוכנית יינתנו תמריצים נוספים ויתאפשרו שימושים למסחר ולמוסדות ציבור – ברחובות המתאימים לכך. את התוכנית מכין צוות תכנון בראשות האדריכלית עדי אסיף ממשרד גוטמן אסיף אדריכלים, בשיתוף עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

כזכור, לפני כחודשיים הודיע שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף על הארכת תוקף תמ"א 38 עד לחודש מאי 2024, שמשמעותה היא שעם קבלת אישור המועצה הארצית לתכנון ובנייה ליוזמת השר, ניתן יהיה להאריך את תוקף התמ"א עד לאישור ה"תכניות המחליפות" במוסדות התכנון הרלוונטיים, וכך תוכלנה כל הערים שתרצנה להמשיך בפרויקטים של התחדשות עירונית בבניינים, לעשות זאת בהמשך ישיר לפרויקטים שבוצעו מתוקף תוכנית תמ"א 38. התנאי הוא – להגיש את התוכנית העירונית עד מאי 2024.

לפני שנה החלו ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, לעבוד על מתווה לתוכנית עירונית, בשונה מ"חלופת שקד". נזכיר כי חלופת שקד היא תוכנית ארצית וכוללת פרמטרים זהים לכל פרויקט של התחדשות עירונית בבניין בודד באשר הוא. התוכנית העירונית שתוגדר כ"תוכנית מחליפה", נועדה למנוע היווצרותו של ואקום בנושא התחדשות עירונית של הבניין הבודד.

קובי אוחיון (צילום: הדר לזר)

ראש המינהלת להתחדשות עירונית באר שבע, קובי אוחיון אומר כי "מהות התוכנית היא להתאים את תמ"א 38 לעיר באר שבע. תמ"א 38 מסתיימת, לצד ההתחדשות במתחמים הגדולים, ישנם מגרשים רבים המתאימים להתחדשות עירונית ברמת המבנה הבודד. ניתחנו את כל העיר הוותיקה, זיהינו איזה מגרשים מתאימים להתחדשות בניינית ולנפחי בנייה משמעותיים יותר ואיזה פחות וכך בנינו את התוכנית החדשה. התוכנית מאפשרת יצירת ודאות להתחדשות בניינית בעיר ומצטרפת לאסטרטגיה העירונית לקידום התחדשות עירונית, יחד עם תוכנית המתאר החדשה לעיר, מסמכי המדיניות להתחדשות השכונות הוותיקות והמתחמים המקודמים היום ברחבי העיר לפינוי בינוי. התוכנית תחליף את תמ"א 38, והיא כוללת מסלול להיתר בנייה. היקף הזכויות בתוכנית מוגדר בצורה נפחית – קווי בניין, מספר קומות ותכסית מקסימלית. הבינוי על פי התוכנית הוא עד תשע קומות, והוא משתנה בהתאם לאופיו של הרחוב. ברחבי העיר הבינוי הוא עד שבע קומות, וברחובות ראשיים עם חזית פעילה גובה הבינוי עולה לתשע קומות".

לדבריו, "אחת הבשורות בתוכנית זו היא בכך שניתן יהיה לקדם את היוזמות בהליך של היתר בנייה וללא צורך בהכנת תוכנית נוספת, ועל כן מדובר בהליך מהיר יותר. בנוסף התוכנית נותנת מענה למבנים שלא עומדים בתנאי תמ"א 38, כאלה שנבנו לאחר שנת 1980, אך אין להם פתרונות מיגון, והתוכנית מאפשרת להם הוספת ממ"דים".

יש לציין כי מדובר בבשורה לדיירים המתגוררים בבניינים "חדשים" יחסית שנבנו אחרי 1980, אולם אינם מוגנים למשל מירי טילים. העיר באר שבע סבלה לאורך השנים, בסבבי הלחימה השונים מול רצועת עזה, ירי רקטי, והפתרון שמוצע כעת אמור לתת מענה.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬