דף הבית >

> כתבה

נדל"ן למגורים

"ירידה של 40% בהתחלות הבנייה – גורמת לנזק לא פחות מהמהפכה המשפטית"

כך אמר נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו באירוע שולחנות עגולים של מרכז הבנייה הישראלי. רה"ע הרצליה משה פדלון: "אין תשתיות בישראל, המדינה עבדה עליי". מנכ"ל פרשקובסקי חיים קראדי: "היזמים נמצאים בין הרשויות למדינה, ופרויקטים נתקעים". מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן, ניסה להרגיע – לא בהצלחה גדולה

שיתוף‭:‬

נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו באירוע של מרכז הבנייה הישראלי
נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו באירוע של מרכז הבנייה הישראלי
נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו באירוע של מרכז הבנייה הישראלי
נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו באירוע של מרכז הבנייה הישראלי
נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו באירוע של מרכז הבנייה הישראלי
נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו באירוע של מרכז הבנייה הישראלי

ענף הבנייה מתמודד בשנה האחרונה עם אתגרים לא קטנים: אינפלציה גבוהה, ריביות הולכות וגדלות, פחד של אנשים פרטיים לקחת משכנתאות לרכישת דירות – שהוביל לירידה חדה במכירות, וחשש של חברות נדל"ן מקשיים כלכליים בשל המינוף של רובן. על כל אלה אפשר כמובן להוסיף את הבעיות המבניים של השוק הישראלי, כגון בירוקרטיה בלתי אפשרית, חוסר יציבות פוליטית ובחודשים האחרונים המאבק על הרפורמה המשפטית, ו"סטארט-אפ ניישן" שבהרבה מובנים פועלת כמדינת עולם שלישי.

באירוע שולחנות עגולים שארגן מרכז הבנייה הישראלי, הגיעו בכירים בענף הבנייה כדי לדון במצב. אבל כבר בדברי הפתיחה, התירו כמה מהם את חרצובות לשונם, ולא חסכו במילים קשות נגד השילטון המרכזי, בנק ישראל וגופים שונים. נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו, הצהיר כי ישראל נמצאת בתקופה מאתגרת, ותקף את בנק ישראל בראשותו של הנגיד פרופ' אמיר ירון על גובה הריבית ותדירות העלאתה. "הריבית מכה בנו בכל חודש, וכך יהיה גם בשנה הקרובה", אמר, "הביקורת שלי היא על בנק ישראל שפיגר אחרי מה שמקובל בעולם. הריבית הייתה צריכה לעלות מוקדם יותר ובמינונים נמוכים יותר. העלאת ריבית לא מורידה אינפלציה. כשיש מחסור כבד בדירות, מחירי השכירות עולים, ואז הנגיד מעלה את האינפלציה. מדינת ישראל קשורה לעולם – רוב המזון שאנו אוכלים והמוצרים שאנחנו צורכים, הם מיובאים. כאשר יש אינפלציה בעולם, יש גם בישראל. זה שהנגיד מעלה את הריבית ומוריד את הצריכה, לא מוריד את המחירים. החלב מתייקר, הדלק מתייקר. תראו שהאינפלציה באפריל תעלה. הנה, ראינו שהפד העלה את הריבית ב-0.25%, ואז האינפלציה בארה"ב ירדה בחודש האחרון".

לדבריו, "הממשלה לא מתפקדת כבר תקופה ארוכה. ארבעה חודשים לפני הבחירות, ועכשיו ארבעה חודשים אחרי הבחירות. כך קורה שהממשלה לא תורמת דבר וחצי דבר להורדת האינפלציה וזה מדרבן את הנגיד להעלות את הריבית, וכל הנטל נופל על המגזר העסקי".

סרוגו מציע להגדיל את גובה המשכנתאות לזכאים, בצורה משמעותית, ולהכיר במשכנתא לצורכי מס. "רק זה יגדיל את הבנייה", אמר, והצהיר כי "ירידה של 40% בהתחלות הבנייה, מניבה נזק לתקציב המדינה לא פחות מהמהפכה המשפטית, שטוענים שתעמוד על כ-40 מיליארד שקל. הכנסות המדינה ממיסי נדל"ן יהיו נמוכים השנה ב-25 מיליארד שקל. המדינה לא תוכל לעמוד בתקציב. או שיקצצו קיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה, או שתגדיל את הגירעון".

ראש עיריית הרצליה משה פדלון, הציף את סוגיית התשתיות שפוגעת אנושות ביכולת של הרשויות המקומיות להוציא לפועל תוכניות גדולות: "זיהינו 30 מתחמים של פינוי-בינוי. הנה למשל אזור התעשייה הרצליה פיתוח עם תוכנית של 6,000 יחידות מיקרו. עשיתי את זה ב-2013. ועכשיו 2023, ואני מרגיש שהמדינה עבדה עליי. בגליל ים בניתי אלפי דירות, אבל לא בנו לי גשר, אין לי ביוב. אין תשתיות לאומיות. המדינה בקיבעון מחשבתי, בקיבעון של שנות ה-50, וזורקים הכל עלינו. בתי הספר שלי מלאים. המדינה לא מתפקדת כבר שנים. צריך להקים כבר מחר מינהל לתכנון תשתיות – שיכלול חשמל, מים, ניקוז, ביוב ותחבורה".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, אמר את מה שרוב היושבים לפניו במשרד זה, אומרים, ולא מצליחים להוציא אל הפועל: "אנחנו צריכים להגדיל את היצע הדירות. זה קל להגיד את זה. בעת הזאת זה הופך להיות אתגר הרבה יותר משמעותי ממה שהיה בשנתיים האחרונות. עולם של 'דירה בהנחה' זה להקטין את ההנחות במרכז ולהגדיל בפריפריה. אנחנו הולכים לשים מאות מיליונים כדי שמכרזים מחוץ לאוזרי הביקוש יחזיקו מעמד. אנחנו בוחנים מודלים חדשים בעולם השכירות ארוכת הטווח ומקימים אגף שכירות במשרד". לדבריו, "אנחנו רואים כעת שלושה אתגרים – ריבית, תשתיות ורשויות מקומיות".

חיים קראדי, מנכ"ל פרשקובסקי (צילום יח"צ: טל משולמי)
רוני בריק באירוע של מרכז הבנייה הישראלי

מנכ"ל פרשקובסקי מניבים, חיים קראדי, ביקש לומר למורגנשטרן: "לכל ראש עיר ורשות יש את הרעיונות שלו, ואנחנו (היזמים, א"כ) נמצאים ביניכם לבין הרשויות, ויש פרויקטים שמתעכבים. יש לנו פרויקט של התחדשות עירונית מ-2019, ואין עדיין היתר בנייה".

גם רוני בריק, מנכ"ל ובעלי לי-רן ייזום והשקעות בבנייה, הביע את חוסר שביעות רצונו מהתנהלות המדינה: "אם לא תיתנו תמריצים לרשויות המקומיות עבור התחדשות עירונית, לא עשינו כלום. איילת שקד הובילה תמריץ לכל ראש עיר על כל דירה שיבנה. זה הפתרון למשבר הדיור – וגם תחרות שתביא לירידת מחירים. זה נחמד להביא דירות בהנחה בפריפריה, אבל זה כנראה לא ייתן כלום. אין בודקי תוכניות וראשי ערים לא יכולים להעסיק כי אין כסף. צריך תמריצים".

בין המשתתפים באירוע אמש היו רון אבידן – מנכ"ל אזורים, עמי פרץ – מנכ"ל ובעלים בוני התיכון, חיים פייגלין – מנכ"ל ובעלים צמח המרמן, מיכה קליין – מנכ"ל אפריקה ישראל, רותי שוורץ – סמנכ"ל רגולציה במנהל התכנון, דן פרנס – מנכ"ל קרסו נדל"ן, סמי מצלאוי – מנכ"ל ובעלים מצלאוי, ועדיאל שומרון – לשעבר ראש מנהל מקרקעי ישראל.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬