דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

כמה דירות שיווקה רמ"י עד היום? את זה מעדיפים לא לחשוף

רשות מקרקעי ישראל מפרסמת היום את הדו"ח החצי שנתי לפעילותה. הדו"ח חושף את מה שלא כתוב בו

שיתוף‭:‬

לא הפסיק את המכרזים. יו"ר רמ"י ינקי קווינט (צילום: ארן דולב)
לא הפסיק את המכרזים. יו"ר רמ"י ינקי קווינט (צילום: ארן דולב)
לא הפסיק את המכרזים. יו"ר רמ"י ינקי קווינט (צילום: ארן דולב)

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) נוטה להתגאות בשיאי שיווקי הקרקע, אך בדוח החצי-שנתי שמתפרסם היום, הנתונים על היקפי השיווקים מוצנעים, ואת מקומם תופסים נתונים לעניין פרסומי המכרזים. בפרסומי מכרזים, יש להדגיש, אין שום כוונה לשיווק ממשי של הקרקע, כיוון שאלו יוצאים לעיתים ללא חוברת מכרז, כך שמלבד פרסום "הצהרתי" בדבר שיווק עתידי, אין כוונה ממשית לשיווק ומימוש הקרקע.  

בתחילת השנה, לדוגמה, פורסם כי 60% ממכרזי רמ"י המפורסמים, כלל לא נגישים ליזמים כיוון שיצאו ללא חוברת מכרז. גם היום ישנם מספר מכרזים תלויים ועומדים של רמ"י שאמנם פורסמו, אך שוב – ללא חוברת מכרז, ומשכך, לא רלוונטיים לשיווק ולא תורמים במאומה להגדלת היצע הדיור.

חזרה לדוח רמ"י: מהדוח החצי שנתי עולה כי מאז ינואר 2023 עד יוני השנה, פורסמו מכרזים לבנייה של 41,831 יחידות דיור. בשנה שעברה, לצורך ההשוואה, פורסמו באותם שישה חודשים מכרזים לבנייה של 35,033 יחידות דיור, ב-2021 פורסמו מכרזים לבנייה של 28,745 יחידות דיור, וב-2020 – 18,003 בלבד.

עוד עולה מהדוח כי עיקר הפרסומים עד חודש יוני השנה, כאמור, מתמקדים במחוז ירושלים לבנייה עתידית בהיקף של 14,881 יחידות דיור. מחוז מרכז במקום השני עם 9,193 יחידות שעתידות להיבנות, את המקום השלישי תופס מחוז הדרום עם מכרזים לבנייה של 7,280 דירות סך הכל. את המקום האחרון תופס מחוז תל אביב המסכם היקף של 1,685 יחידות דיור עתידות לבנייה.

לכאורה, מדובר בכוונות טובות, אך כאמור בין כוונות למעשים יש פער גדול, וסך כל השיווקים שנסגרו מתחילת השנה עד היום, טרם נחשף.

האם רמ"י תצליח לעמוד ביעד?

מאחורי הדוח העמום שמפרסמת רמ"י, עומד צל כבד של חברות נדל"ן שחוששות מאד שלא יעמדו בהתחייבויות שנטלו, על רקע עליית ריבית בנק ישראל והתייקרויות עלויות המימון. לאחרונה אישרה רשות מקרקעי ישראל כי היא מקבלת בקשות רבות לביטול זכויות במכרזים לרכישת קרקעות.

למעשה, הירידה החדה במכירות קבלנים החלה באפריל אשתקד, כך עולה מדוח הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג שיצא השבוע, זאת במקביל לרצף העלאות ריבית על ידי בנק ישראל. ירידה זו מתבטאת הן בהיקף הפעילות של הקבלנים ברכישת קרקעות ששווקו על ידי רמ"י, כאמור, והן בקרקעות שמכרו פרטיים. דוח הכלכלנית הראשית חושף עוד כי הירידה בהיקף רכישת קרקעות מצטרפת גם לקושי נוסף איתו נתקלו חברות הנדל"ן בשנה האחרונה המתבטא בירידה במכירת דירות חדשות (כך שמלאי הדירות הלא מכורות החל לעלות, רנ"ה), כך שברבעון השני של 2022 נרשמה ירידה חדה של 21% במכירת דירות על ידי קבלנים, בהשוואה לרבעון המקביל ב-2021.

גם תזרים המזומנים של חברות הנדל"ן רשם ירידה מתונה יותר בשיעור של 11%, כאשר רק ברבעון השלישי של 2022 "תורגמו" הירידות הללו להיקף רכישת קרקעות על ידי הקבלנים.

מהדוח עלה עוד כי רק בתחילת 2023 החלו להירשם שיעורי הירידה משמעותיים בהיקף רכישת קרקעות על ידי קבלנים. הראשונים לזהות את הירידה במכירת דירות ולתרגם אותה לירידה בהיקף הקרקעות הנרכשות היו הקבלנים הגדולים, שהחלו להיעדר יותר ויותר ממכרזי רמ"י.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬