דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

מדוע מעדיפים משרדים בת"א – ולמה ראשי עיר לא "יתאבדו פוליטית" על דירות למגורים

מרכז הבנייה הישראלי קיים ועדת היגוי לקראת ועידת עיר הנדל"ן ירושלים. בין היתר היא דנה בבעיות של שוק הנדל"ן המניב, הפוטנציאל בהכנסת עירוב שימושים לאזורי תעסוקה, מדוע המעסיקים מתרכזים במרכז ואיך מושכים תעסוקה לפריפריה

שיתוף‭:‬

לצאת מ"מדינת תל אביב". שדרות רוטשילד בתל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
לצאת מ"מדינת תל אביב". שדרות רוטשילד בתל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
לצאת מ"מדינת תל אביב". שדרות רוטשילד בתל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)

האם אפשר לצאת "ממדינת תל אביב" לפריפריה, שם מחירי הנדל"ן נמוכים משמעותית, איך אפשר למשוך חברות, כולל בתחום ההיי-טק, לצאת ממשולש רוטשילד-רמת גן-הרצליה פיתוח, ועד כמה משבר התשתיות הוא בעוכרינו? שולחן עגול בנושא נדל"ן מניב התקיים בוועדת ההיגוי שקיים השבוע מרכז הבנייה הישראלי, לקראת ועידת "עיר הנדל"ן ירושלים" שתיערך בסוף החודש. עיר הנדל"ן ירושלים היא הוועידה המרכזית והמקיפה ביותר בתחום ההתחדשות העירונית והנדל"ן המניב בישראל.

מרכז הבנייה הישראלי עורך באופן מסורתי סבבים מקצועיים בשבועות שלפני הכנסים השנתיים הגדולים שהוא מפיק. אותם סבבים מהווים פלטפורמה מקדמית המורכבת מוועדות היגוי שמטרתן זיהוי וחידוד הנושאים הבוערים שיידונו בוועידה עצמה.

בשולחן עגול על הנדל"ן המניב השתתפו בכירים שדנו בפריסה רחבה יותר של שוק המשרדים והנדל"ן המניב, ומדוע הפריפריה עדיין לא קוסמת ליזמים וגם לעובדים, כאשר אין באזורים רבים אפשרויות תעסוקה.

את השולחן העגול ניהלה יעל פרי, סמנכ"לית בחברת מבנה, שפתחה בשאלה: "כל הזמן מדברים על ביקושי משרדים במדינת תל אביב. ואז המילה הבאה היא היי-טק. האם גם אתם מזדהים עם התופעה הזאת של משרדים-מדינת ישראל-הייטק, או שיש גם חלומות אחרים?"

"40% מהתעשייה זה היי-טק, אז צריך לשמור את זה. כל מי שיושב בשולחן הזה, נהנה מהדבר הזה של הייטק", אמר מאיר כהן, מנכ"ל אופיס ספייסיס, אבל הוסיף: "הראל ויזל מחפש מרכז לוגיסטי באזור אשדוד. 5,000 מ"ר. דיברנו על על פתח תקווה, גני טל. והנה, חונכים בעוד חודש 40 אלף מ"ר מרכז לוגיסטי בירוחם. אפשר להרוויח מלוגיסטיקה, אם רק זזנו ממדינת ישראל".

שרון בן צבי, לשעבר סמנכ"לית השיווק בקבוצת לוינשטיין, שעוסקת כיום בעיקר בקרקעות ונכסים מניבים, אמרה: "האתגר הוא – אם רוצים לאפשר לחבר'ה איכותיים לצאת החוצה ולקנות דירות, אז בפריפריה יש דירות שבהישג יד. אבל התשתית בעייתית".

על כך אמר אינג' יוסי שלו, שותף וסמנכ"ל הנדסה בחברת ולור ביירון: "יש 430 אזורי תעסוקה, תבנו שם דירות". חברי השולחן העגול התייחסו לפוטנציאל ההולך וגדל באפיק זה של השמשת אזורי התעסוקה הישנים עבור שירותים נוספים כגון מגורים, אבל הסכימו שהבעיה האקוטית כיום היא תשתיות, כפי שאמרה פרי: "הכל מתנקז בסופו של דבר לנושא תשתיות".

ערן הראל, כיום מנכ"ל נכסי אריאל ומי שהיה עד לפני שנה מנהל הדיור הממשלתי, לא היה אופטימי במיוחד: "השחקנים הרלוונטיים בשוק הם מנהל התכנון ורמ"י כמי שמחזיקה את רוב התשתיות הלאומיות. ראש עיר נורמלי מייצר לעצמו מינוס 1,600 שקל על כל תושב שנכנס לעיר. במספרים של הכלכלה, זה לא מתכנס. הבעיה המרכזית היא ש(במצב הנוכחי, א"כ) אני לא ממליץ לאף ראש עיר נורמלי לבנות אפילו יחידות דיור אחת. יש 40 מיליון מ"ר מסחר ותעסוקה עודפים מאושרים. אבל כשראש עיר רואה את הפער בין ארנונה למגורים למסחר ומשרדים, אין מבחינתו בכלל דילמה. לא נולד האיש שישים את הראש הפוליטי שלו כדי לשנות את הדבר הזה".

ערן הראל (צילום: אלכסנדר כץ)

לדבריו, "הפער השני הוא התשתיות. אין אף אחד במדינה שיש לו יכולת ביצוע. רשות המים לא נמדדת על כמות המט"שים שלה, והיא לא יודעת ליצר. משרד התחבורה לא יודע". על כך אמרה יעל פרי: "הפתרון היחידי הוא שצריך להקים גוף חיצוני עוקף-על, שלא קשור ליציבות השלטונית".

חברי השולחן העגול דיברו על מיקומי המשרדים. שרון בן צבי: "האם ראשון לציון ופתח תקווה הם מיקומים נהדרים?". פרי: "אבל אין לשם ביקושים", והוסיפה: "יש בעיה עם העובדים. הם קובעים והמעסיקים צריכים לבחור את הלוקיישן לפי העובדים". על כך הייתה תמימות דעים בשולחן.

אז האם עירוב שימושים עשוי לפתור את הבעיה? חיים קראדי, מנכ"ל פרשקובסקי, סיפר: "יש לנו פרויקטי משרדים בראשון וברחובות והיינו אצל כל חברות היי-טק. התחלתי ללכת בעצמי. אנשים לא מוכנים לקבל אותי. זה לא הנסיעה, זה הווייב השונה בין תל אביב למה שלא תל אביב".

ועידת "עיר הנדל"ן ירושלים – ערים מתחדשות, נכסים מניבים" תתקיים בין 30 במאי ל-1 ביוני במלון ענבל בירושלים. בוועידה יתקיימו פאנלים ושולחנות עגולים במגוון נושאים ועם בכירי ענף הבנייה והנדל"ן, המערכת הפוליטית, ראשי ערים וקובעי מדיניות.

בין 30 במאי ל-1 ביוני יתקיים כנס "עיר הנדל"ן ירושלים" שיעסוק בערים מתחדשות, משרדים ונדל"ן מניב. בכנס ייקחו חלק כ-1,000 משתתפים. לפרטים לחצו כאן

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬