הממשלה אישרה היום את קו מטרו M2 – התוכנית הרביעית מבין התוכניות לקווי מטרו במטרופולין גוש דן, פרויקט התשתיות הגדול בתולדות ישראל שעלותו תעמוד על כ-150 מיליארד שקל, וגורמים מעריכים שאף תגיע ל-200 מיליארד.
אורכו של הקו שאושר היום הוא 25 ק"מ, והוא ציר מזרח-מערב שעתיד לקשר בין מרכז המטרופולין לחלקו המזרחי. התוואי מתחיל במחלף יוספטל שבצפון חולון, יעבור בדרום ומרכז תל אביב, ימשיך לגבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ופתח תקווה, ויסתיים סמוך לאזור התעסוקה סגולה של העיר פתח תקוה. הקו ישרת אזורים המיועדים להתחדשות עירונית יחד עם מתן שרות למוקדים מטרופוליניים חשובים, בהם בית החולים וולפסון בחולון, אזור העסקים הראשי של תל אביב, ואוניברסיטת בר אילן.
הקו יהיה בממשק עם קווי מערכת תחבורה ציבורית נוספים – בהם שני קווי מטרו, השלום (1M), וכפר גנים (3M); תחנות של רכבת ישראל – השלום בתל אביב וסגולה פתח תקווה; תחנות קווי רכבת קלה הקו האדום – החשמונאים, הקו הירוק – כיכר הבימה, הקו הסגול – אלנבי, בר אילן וכפר גנים.
פרויקט המטרו כולל חמש תוכניות: M1 שמחולק לשלושה מקטעים – חולון-ראשון לוד, צומת חולון דרך תל אביב ועד מחלף גלילות, ומקטע שמתחיל בגלילות דרך רמת השרון, הרצליה, הוד השרון, כפר סבא ורעננה – ואותו צריכה הממשלה לאשר. עוד שתי תוכניות אושרו: M2 בת ים, תל אביב-גבעתיים-בני ברק-פתח תקוה; M3 בת ים-חולון-קרית אונו וצפון תל אביב-הרצליה.
כעת נותר כאמור לאשר המקטע הצפוני של קו M1 שעובר בערי השרון, אולם נתקל בהתנגדות תושבים, מה שעשוי גם לשנות את התוואי שלו.
חשיבותו של קו M2 הוא שהוא מקשר בין מרכזי הערים הוותיקות במטרופולין שמאופיינות ברקמה עירונית צפופה של מגורים ומסחר, עם רחובות מסחריים צרים, עומס תחבורתי, ואזורי מגורים ותיקים.
כזכור, ב-18 בפברואר 2023, החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות שבמינהל התכנון, לאשר את הקו. לאחר התנגדות עיריית בני ברק, בוטל התוואי שאמור היה לעבור דרך העיר – בשל אופייה החרדי של בני ברק. לאור חתימת הסכם בין נת"ע לעיריית בני ברק, בוטל התוואי החלופי שיועד לתחום רמת גן. ההסכם נחתם למרות שהעבודות צפויות להתקיים גם בשבת, וזאת משום שמכשיר ה-TBM, אותו מכשיר ענק שכורה את המנהרות, חייב לעבוד ברציפות 24/7 ולא ניתן להשבתה שבועית.
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן אומר כי "פרויקט המטרו הוא הוא פרויקט חיוני למדינת ישראל בכלל ולגוש דן בפרט ויקצר משמעותית את הפקקים".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח הוסיף כי "מדובר ביום היסטורי". לדבריו, "מינהל התכנון שם את קידום פרויקט המטרו בראש סדר העדיפויות של מינהל התכנון ואישרנו ארבע תוכניות בזמן שיא של שנתיים בלבד. אין עתיד לגוש דן ללא המטרו".
> הצג תגובות