דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

מעיירה למטרופולין: אז איך למתג עיר גדלה והולכת? | טור

בישראל של היום יש כבר 20 ערים בנות מעל 100 אלף תושבים, והדבר ילך ויגדל. קברניטי הערים הגדלות צריכים לעשות שיפט ולהבין שמיתוג עירם איננו רק הבלטת את הדברים הטובים

שיתוף‭:‬

עו"ד שיר טורם-הספרי (צילום: יוהנס פלוטקין)
עו"ד שיר טורם-הספרי (צילום: יוהנס פלוטקין)
עו"ד שיר טורם-הספרי (צילום: יוהנס פלוטקין)

מדינת ישראל יוצאת דופן בעולם המערבי בקצב הגידול של הערים. מעבר לעובדה שהגענו ל-82 עיריות (לעומת 13 בלבד עם קום המדינה ב-1948), גם גודלן הולך ופתוח בקצב מסחרר. נכון להיום, יש בישראל כבר 20 ערים בנות יותר מ-100 אלף תושבים, כשהאחרונות להצטרף לרשימה המכובדת היו כפר סבא, חדרה ולאחרונה גם העיר החדשה מודיעין, ועל פי התחזיות, עד 2050 יגדל מספרן של ערים גדולות אלה ליותר מ-40.

יתרה מכך: כבר היום, ערי פריפריה קטנות דוגמת אשקלון ובית שמש, מתקרבות במהירות רבה לרף ה-200 אלף תושבים, כלומר הן חוצות כבר היום את מספר התושבים שהיו בירושלים הבירה ערב מלחמת ששת הימים.

גידול מספר התושבים איננו רק גידול כמותי, אלא יש לו גם היבטים משמעותיים לא פחות חשובים, דוגמת הצורך ביותר ויותר בתי ספר, קופות חולים, מרכזי קניות ובילוי וכן מוקדי תעסוקה ראויים. היבט חשוב נוסף הוא הצורך להתאים את קצב פיתוח התשתיות לרווחת התושבים לקצב הבנייה הגובר. במקרים לא מעטים מצאתי את עצמי דנה מול ראשי והנהלת עיר זו או אחרת, לגבי הצורך לפתח קודם כל תשתיות משלימות, כגון מדרכות רחבות, מסלולי הליכה ואופניים, גינון ופארקים, מקומות חנייה וכו', עוד לפני האכלוס של השכונות החדשות.

מעבר להביט הפיזי, שעל פיו יימדד המיתוג ותימדד איכות החיים באותה עיר, חשוב כמובן להתאים את המערכות הציבוריות הקיימות לגידול באוכלוסייה. חשיבות משנה יש למערכת החינוך, הבאת מורים מהשורה הראשונה וכן תכניות חינוך משלים, מצוינות וכו'. וכך גם מערכת הבריאות. רבות דובר ונכתב על הצורך להקטין את הפערים במערכת הבריאות בין מרכז הארץ לבי הפריפריה. נושא זה מטופל הרבה יותר טוב במהלך השנים האחרונות וראשי הרשויות המקומיות בפריפריה ערים מאוד לחשיבותו.

וקיים גם הנושא החברתי. כיצד להתאים עיר ותיקה לאוכלוסייה חדשה, לעיתים קרובות שונה בתכלית בחתך שלה לעומת התושבים הוותיקים. לנושא זה ישנה רגישות כפולה ומכופלת, גם  מהזווית של הוותיקים וגם מהזווית של התושבים שזה מקרוב הגיעו והתערותם בעיר החדשה.

לצערי, נושאים אלה ורבים אחרים, אינם מטופלים בדרך כלל על ידי הגורמים הממשלתיים שמתייחסים לבנייה החדשה והתרחבות הערים הקיימות מתוך הזווית של מספרים ונתונים. לשמחתי, דווקא בקרב השלטון המקומי, החל מראשי הרשויות וכלה בדרג של הנהלות הערים והמחלקות הרלוונטיות, קיימת כיום מודעות הרבה יותר גדולה לכך שההבדל בין לתכנן ולנהל עיר קומפקטית בת 30-40 אלף תושבים לבין ערי בינונית בגודלה בת 150-200 אלף תושבים, הוא הבדל תהומי.

די אם נזכיר את העובדה שמדינת ישראל עתידה להכפיל את מספר תושביה ב-30 השנים הקרובות, תהיה לה השפעה מרחיקת לכת על אופי ואיכות החיים באותן עשרות רבות של ערים קטנות ההולכות והופכות כבר היום לערים בינוניות ובהמשך אף ערים גדולות ואולי אף ערי מטרופולין. תפקיד המיתוג, אם כך, יהיה לא רק להבליט את הדברים הטובים בכל עיר, אלא גם ובעיקר, לכוון אותן היטב לכיוון הנכון של הצמיחה והגדילה.

עו"ד שיר טורם הספרי היא ממתגת ערים ונדל"ן

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

שיפוצניק נפל מגובה – ונפצע

פועל בן 38 נפל מגובה של כשלושה מטרים במהלך עבודות שיפוצים בבית ברמת השרון. האיש פונה לאיכילוב במצב בינוני עם חבלה בגב.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬