דף הבית >

> כתבה

בנייה צמודי קרקע

מפחדת מהקיבוצים: רמ"י מקדמת הסכמי גג – רק לבניית צמודי קרקע

מועצת מקרקעי ישראל החליטה כי רמ"י תיכנס למגזר הכפרי באמצעות קידום הסכמי גג עם המועצות האזוריות, במטרה להגדיל את היצע הדיור. יחד עם זאת, מסתבר כי לא מדובר בהסכמי גג לבנייה רוויה, אלא לבניית צמודי קרקע, כש-30% מהשווקים הם לבני מקום. גורם ברמ"י: "יוזמה מוזרה ולא הגיונית"

שיתוף‭:‬

הסכם הגג "המוזר". קיבוץ (צילום: אלכסנדר כץ)
הסכם הגג "המוזר". קיבוץ (צילום: אלכסנדר כץ)
הסכם הגג "המוזר". קיבוץ (צילום: אלכסנדר כץ)

רשות מקרקעי ישראל תיכנס גם למרחב הכפרי באמצעות קידום הסכמי גג עם המועצות האזוריות, במטרה להגדיל את היצע הדירות, כך הוחלט אתמול בישיבת מועצת מקרקעי ישראל. על-מנת שהיישובים והמועצות האזוריות יסכימו ליוזמת רמ"י, מוצע כי תינתן עדיפות לבני מקום מחוסרי דיור – בנים ממשיכים, עד לשיעור של 30% מהשווקים שיצאו באותה מועצה אזורית.

מאחורי הקלעים, רמ"י מודעת להתנגדותם של מועצות אזוריות, ובכלל זה קיבוצים, מושבים ויישובים קהילתיים, להאיץ את הבנייה בתחומם. בשנים האחרונות נעשה ניסיון לעודד בנייה במרחב הכפרי באמצעות תגמול בסך של כמה עשרות אלפי שקלים לכל יחידת מגורים שתיבנה בתחומם, ובלבד שזו תימכר ל"תושב חוץ", שהוא לא בן קיבוץ או מושב.

עם זאת, המציאות הוכיחה כי במרחב הכפרי מעדיפים להישאר אי שם מאחור, ואם כבר לבנות – אז במסורה, עם עדיפות לבני מקום – בנים ממשיכים. במידה והוחלט "לפתוח שערים" לציבור הרחב, הדבר נעשה באמצעות ועדות קבלה שסיננו את ה"מצטרפים" החדשים. אלו, אגב, לא מוגדרים כ"חברים" בקיבוץ או במושב. ייקח זמן עד שזה יקרה.

גורם בכיר מרמ"י אמר לפורטל נדל"ן ניוז כי "בהחלט מדובר ביוזמה מוזרה, אני מתקשה להבין את ההיגיון. יש בעיה גדולה מאד של היישובים הכפריים, יש להם מלאי של יחידות דיור שניתן לתכנן שם, והם לא מעוניינים לשווק וגם לא ממש נותנים לתכנן ומתנגדים לכך, כיוון שהם לא רוצים שיכנסו להם כל מיני אנשים שהם לא דרך ועדות קבלה. לכן מנסים לעודד אותם לפתוח את ועדות הקבלה ולצמצם את ההשפעה, ל-30%. ההסכם המתגבש הוא כי תמורת הסכם הגג יפותחו להם תשתיות ישנות ובתמורה הם יפתחו את השווקים לא רק לבני מקום ומומלצי האגודה השיתופית. מצד אחד אין באמת שימוש יעיל של הקרקע, ומצד שני יש ניסיון לפתוח את המגבלה וההתנגדות של האגודות השיתופיות, כי בסוף הם מחליטים מי נכנס ומי יישאר בחוץ".

אז איך היוזמה החדשה תעבוד?

המגזר הכפרי מאופיין במגוון רב של ישובים ובעיקר קיבוצים, מושבים וישובים קהילתיים. ברחבי הארץ מצויים 955 ישובים כפריים כהגדרתם בפרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדובר ביישובים שאוכלוסייתן מונה פחות מ-2,000 תושבים – גם אם אינם חקלאיים ואינם בעלי אופי כפרי. ישובים אלו הוקמו תוך תפיסה התיישבותית רחבה ומסיבות אידאולוגיות ואסטרטגיות, בהם שמירה על הקרקע, חקלאות וביטחון תזונתי. חלק מהתיישבות היא סמוכה או גובלת באזורי עימות.

בשנים האחרונות, עם עליית מחירי הדיור ומגפת הקורונה, נרשמה עלייה בביקושים בעיקר בקרב זוגות צעירים שביקשו לעבור ליישובים כפריים, בין אם במרכז ובין אם בפריפריה. מעבר למרחבים העצומים והבתים צמודי הקרקע שהצעירים בנו להם במחירים אטרקטיביים במיוחד, הזוגות הצעירים גילו בקיבוצים ובמושבים יתרון נוסף – הקהילתיות.

בהחלטה שהתקבלה אתמול, רמ"י מציינת כי מדובר במהלך חדשני שנעשה "לראשונה". בהחלט כך. הסכם גג לבניית צמודי קרקע הוא לא דבר של מה בכך, ובטח שזה לא הולך להגדיל את היצע הדיור במרחב, בפרט בהתחשב בכך שכ-30% מהשווקים נועדו לבני מקום.

בתיקון מאתמול של פרק משנה 3.5 לקובץ החלטות מועצת מקרקעי ישראל, נקבעו הסדרים הנוגעים למדיניות הממשלה ביחס להסכמי הגג ביישובים כפריים. בין היתר נקבע כי הסכמי גג יערכו עם מועצות אזוריות שבתחומן קיימות תוכניות, בהיקף שלא יפחת מ-800 יחידות דיור.  

ומה תהיה גובה ההנחה לרוכשי המגרשים?

בהצעת ההחלטה נכתב כי "הניסיון מלמד כי קיים קושי להביא לחתימה על הסכמי הגג מול מועצות אזוריות, זאת לאור מאפייניהן השונים של המועצות האזוריות ברחבי הארץ בין השאר, לעניין מספר הישובים ומספר התושבים הנכללים בכל מועצה, מיקום המועצה ורמת הביקוש בה. על כן, על מנת לפעול ליצירת מנגנון המאפשר חתימה על הסכמי גג מול מועצות אזוריות לצורך קידום שווקים ביישובים כפריים, תוך יצירת מדרג בין כמות יחידות הדיור ובין תעריפי ישן מול חדש ומוסדות ציבור החל מ-1,000 ועד 2,500 יחידות דיור ומעלה בהתאמה. על מנת לעודד שיווק במכרז של מגרשים או יתרות מגרשים בתוכניות הרחבה למגורים במסגרת הסכמי גג בשיתוף פעולה עם יישובי המועצות האזוריות, ועל מנת לאפשר המשכיות ביישובים אלו, מוצע לאפשר עדיפות לבני מקום מחוסרי דיור עד לשיעור של 30% מהשווקים של הרשות".

עם זאת יש לציין כי בישיבה שהתקיימה בהשתתפות שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף ובכירים נוספים, נמנעה רמ"י לקבל החלטה בנושא ההנחות שיינתנו לרוכשי מגרשים בהתיישבות באזור עדיפות לאומית בצפון. ברקע הדברים שוררת מחלוקת קשה בין רמ"י לראשי ההתיישבות בצפון בסוגיית ההנחות שינתנו לרוכשים מגרשים באזורים אלה.

החלטות נוספות שהתקבלו במועצת רמ"י

מה יהיה על התוכניות המוזלות הכוללות את מחיר למשתכן ומחיר מטרה? מועצת מקרקעי ישראל החליטה אתמול בישיבה שהתקיימה, להגדיל את ההנחות במכרזי מחיר מטרה כך שההנחה תהיה בשיעור של 25% אך לא תעלה על 500 אלף שקלים ליחידת דיור, בהשוואה למחיר הדירה המעודכן.

נכון להיום, שיעור ההנחה עומד על 20% ועד 500 אלף שקל ממחיר דירה, אך אם ההנחה חורגת מה-500 אלף שקל מהמחיר המוצמד, גובה ההנחה מקוזז כך שתגיע לכ-300 אלף שקל. מסובך למדי ולכאורה נראה כי השינוי שנעשה כעת, אין בו ממש כדי לסייע לזוגות צעירים.

עוד החלטה שהתקבלה, מחזירה את יישובי היוקרה להגרלות של "דירה בהנחה", אם כי בשיעורי הנחה נמוכים במיוחד. למעשה מה שעשה שר הבינוי והשיכון גולדקנופף, בניגוד לקודמיו, הוא ביטול מגבלת המחיר למ"ר וצמצום ההנחה המקסימלית עד לגובה של כ-200 אלף שקל בלבד. נכון להיום, היקף הפרויקטים המוגרלים באזורי יוקרה, מצומצם למדי.

החלטה נוספת שהתקבלה אתמול נוגעת למגבלת מועד מכירת הדירה לרוכשים שזכו במכרזי מחיר למשתכן, שאחר כך משתתפים בהגרלות נוספות, כמשפרי דיור. בתוך כך הוחלט כי תיחסם האפשרות של מי שזכה בעבר בדירה במסגרת תוכנית מחיר למשתכן להשתתף שוב בהגרלה חדשה.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬