דף הבית >

> כתבה

בנייה והנדסה

מתווכחים ותוקעים: למה המטרו התעכב שנים?

יו"ר ועדת הפנים הצביע בוועידת לשכת השמאים על הוויכוח בתוך האוצר שמובילה לעיכוב של 4 שנים בפרויקט המטרו. אשר ציין כי בקרוב תקום מנהלת שתטפל בנושא הפיצויים סביב הפקעות המטרו עם תקציב ייעודי

שיתוף‭:‬

ח"כ יעקב אשר בוועידת לשכת השמאים (צילום: פוטו מרסלו)
ח"כ יעקב אשר בוועידת לשכת השמאים (צילום: פוטו מרסלו)
ח"כ יעקב אשר בוועידת לשכת השמאים (צילום: פוטו מרסלו)

חלם זה כאן: ארבע שנים התנהל ויכוח בירוקרטי בין אגף התקציבים באוצר לחשב הכללי באותו משרד. התוצאה: הדבר עיכב בארבע שנים את התקדמות פרויקט המטרו. כך חשף ח"כ יעקב אשר, יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, בוועידת לשכת משאי המקרקעין שמתקיימת באילת.

אשר הוסיף ואמר כי הוא מתכוון להעביר את חוק המטרו: "יש כמה בעיות מובנות, חלקם פתרנו וחלקם נמצאות בימים אלו עם האוצר ומינהל התכנון. כשנוציא את חוק המטרו שלא ייקח הרבה זמן, הוא יצא מטויב יותר ונכון יותר, כי אחת הבעיות שאנו דנים בה הוא נושא הפיצויים לבעלי העסקים שנמצאים ליד מקומות העבודה. הדבר חייב לבוא לפתרון אמיתי, פתרון של המדינה, משהו בנוסח הקמת מינהלת שתטפל בעניין הזה עם תקציב ייעודי וזה הולך לקרות. דבר שני, חישוב היטל השבחה. נוצר מצב כיום שיכול להיות שדווקא באזורי המטרו לא ישקיעו את אותם מגדלים ואת אותם יחידות דיור. על הנושא הזה אנחנו יושבים ומחכים לפתרון. להביא חוק שהוא לא טוב, את זה אני לא אעשה".

מנכ"ל בנק מזרחי טפחות משה לארי אמר כי "ענף הנדל"ן במשבר ולא בגלל המלחמה. כבר טרום המלחמה עלית הריבית בעוצמה ואינטנסיביות יחד עם סנטימנט שלילי של המהפכה המשטרית או המשפטית – תקראו לזה איך שתרצו, הביאו הענף למשבר ואת שוק המשכנתאות בישראל לשפל. ירדנו לחמישה-שישה מיליארד שקל בחודש, אחרי קצב של 50 ו-70 מיליארד".

לדבריו, "בעקבות המלחמה המדינה צריכה להנפיק חוב בהיקפים גדולים ולעיתים קרובות ולכן יש לחץ שהריבית לא תרד. ענף הנדל"ן הולך להיות בריבית גבוהה. בשבועות האחרונים אנו מזהים התאוששות מסוימת בשוק המשכנתאות וזה נתמך בנתוני הלמ"ס. הנתונים מסמנים קצב גידול שנקווה כי ימשיך".

לארי התייחס לסוגיית הריבית ואמר: "לא נחזור לעשור של ריבית אפסית שהתרגלנו אליה. העלייה הדרמטית תפסה אותנו לא מוכנים. האם הורדת הריבית ברבע אחוז בינואר קיבלה תרגום מלא לריבית הארוכה? לא. כמעט ולא זזה מכיוון שתקציב המדינה בגירעון".

סגנית המפקח על הבנקים, ריקי אליאס טענה כי "רמת סיכון האשראי בליווי פרויקטים סגורים, נותרה נמוכה שכן רוב הפרויקטים הם בעלי כושר ספיגה הגבוה מ-30%. במימון קרקעות, ציינה אליאס, "לאחר עלייה משמעותית בשנים האחרונות במימון הקרקעות, נבלמה מגמה זו ב-2023 בשל עלויות המימון הגבוהות וההאטה בענף. בעקבות המלחמה יש האטה ניכרת במכרזים וקושי בקידום קרקעות לפרויקטים מה שעלול לפגוע בהיצע העתידי ולייקר את מחירי הדיור".

אליאסי התייחסה למימון נדל"ן מניב: "בנדל"ן למסחר הייתה האטה משמעותית בפעילות מרכזי הקניות בחודשיים הראשונים של המלחמה, אולם מאז הייתה התאוששות וחזרה לרמות טרום המלחמה. בנדל"ן למשרדים – מתגבשים עודפים בפרברי תל אביב, הנובעים מהאטה, בעיקר בענפי ההיי-טק, וצמצום שטחי שכירות".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

שיפוצניק נפל מגובה – ונפצע

פועל בן 38 נפל מגובה של כשלושה מטרים במהלך עבודות שיפוצים בבית ברמת השרון. האיש פונה לאיכילוב במצב בינוני עם חבלה בגב.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬