דף הבית >

> כתבה

התחדשות עירונית

שנה מאתגרת במיוחד: 20% ירידה במספר יח"ד שקיבלו היתר פינוי-בינוי ב-2023

השנה המורכבת שהחלה עם ריבית גבוהה והסתיימה במלחמה, פגעה בשוק הבנייה. בשנה החולפת שולמו 124 מיליון שקל לרשויות מקומיות כתמריך להוצאת היתרי בנייה

שיתוף‭:‬

אירוע הריסת בניינים ישנים (צילום ארכיון: באדיבות אורון נדל"ן)
אירוע הריסת בניינים ישנים (צילום ארכיון: באדיבות אורון נדל"ן)
אירוע הריסת בניינים ישנים (צילום ארכיון: באדיבות אורון נדל"ן)

שנת 2023 אופיינה כמשברית עבור ענף הבנייה. ראשית בשל עליית הריבית העקבית שהגיעה בשיאה לרמה של 4.75% (ולפני כשבועיים ירדה ל-4.5%), וברבעון האחרון – מלחמת חרבות ברזל. לשני אירועים אלו יש השפעה על הירידה במספר יחידות הדיור שקיבלו היתר פינוי-בינוי בשנה החולפת.

על פי סיכום של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עולה כי במהלך 2023 הוציאו רשויות מקומיות ברחבי הארץ היתרי בנייה לכ-9,000 יחידות דיור במתחמי פינוי-בינוי, כש-80% מהם מצויים בערים שעימן חתמה הרשות הממשלתית הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית. ואולם, מדובר על ירידה משנת 2022 – אז הוציאו הרשויות היתרי בנייה לכ-11 אלף יחידות דיור. אותה שנת 2022 הייתה שנת שיא, עם זינוק של 56% לעומת השנה שלפני כן (7,000).

במסגרת ההסכמים עם הרשויות המקומיות, אלה מקבלות מענק עבור כל היתר בנייה, שמשמש לסיוע בהקמת תשתיות הנדרשות למיזמי ההתחדשות באותה רשות מקומית. סך כלל התמריצים שישולמו תמורת היתרים אלו, מגיע לכ-124 מיליון שקלים. מי שמובילה את הטבלה היא ירושלים עם מענק משוער של כ-28 מיליון שקלים, אחריה נתניה עם 22 מיליון, ובהמשך לוד עם כמעט 14 מיליון. בסכומים אלו עשויים עוד לחול שינויים והם אינם כוללים תקציבים עבור מיזמי תמ"א 38 וחלופותיה של התמ"א.

ברשות מכנים את השנה החולפת כ"יציבות בשוק ההתחדשות העירונית", ומעריכים כי נוכח הקושי שחוו יזמים בקידום פרויקטים, בשל עליית הריבית בשוק וצמצום הביקושים, והבחירות בשלטון המקומי – גורמים שהביאו לירידה מסוימת במספר היתרי הבניה ביחס לשנה הקודמת –  למענקים אלה יש חשיבות מיוחדת ככלי ממשלתי שמנע נסיגה משמעותית עוד יותר בהיקף היתרי הבנייה. בשל כך, מתכוונת הרשות הממשלתית לפעול בשנה הקרובה לחתימה על הסכמי גג דומים עם רשויות מקומיות נוספות, במטרה לתמרץ הוצאת היתרי בנייה במעגל רחב ככל הניתן.

בשנה החולפת קודמו לראשונה מתחמי פינוי-בינוי רבים בערי פריפריה, לאחר ששנים התקשו לעשות כן, בשל חוסר כדאיות כלכלית עבור יזמים ללא תימרוץ. כעת מהלכים כאלה יכולים לשמש מנוף לשיקום וחידוש ערי הדרום והצפון.

בתחום התכנון, אושרו בשנה החולפת 121 תוכניות התחדשות עירונית ברחבי הארץ הכוללות כ-41 אלף יחידות דיור, גבוה משמעותית מהיעד הממשלתי שנקבע בתוכנית האסטרטגית לדיור – 31,250 יחידות. במקרה זה מדובר בזינוק מרשים ביחס ל-28,630 יחידות דיור שאושרו ב-2022. ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית  אומרים כעת כי היא איתרה, בשיתוף עם רשויות מקומיות, עשרות מתחמי פינוי-בינוי חדשים והוציאה לדרך בשנה זו תכניות פינוי-בינוי ממשלתיות חדשות במתחמים אלה, הכוללים סך הכל כ-23 אלף יחידות דיור, בהשקעה תקציבית של כ-80 מיליון שקלים.

יש לזכור כי הרשות הממשלתית איתרה בתום מבצע גדול, כ-110 מתחמים להתחדשות עירונית בערים לאורך קו השבר הסורי אפריקני – קריית שמונה, חצור הגלילית, צפת, טבריה, בית שאן, עפולה, מגדל העמק ואילת. מתחמים אלו כוללים למעלה מ-1,000 מבנים ובשטחם ניתן לבנות כ-37 אלף דירות. מיד בתום המיפוי, הוחל בתכנונם של 25 מהם כאשר בכוונת הרשות הממשלתית לקדם את תכנון כלל המתחמים בהליך מואץ, ולהביא למימושם באמצעות תוכנית מענקים ממשלתית להשלמת הכדאיות הכלכלית של מתחמים אלה, שנוכח ערכי הקרקע הנמוכים בהם – אינם מאפשרים מימוש של הפרויקטים בכוחות שוק בלבד, בהעדר מענק ממשלתי.

הרשות גם החלטה במהלך שעשוי לאפשר התחדשות עירונית בשכונות שאין בהן היתכנות כלכלית, גם אם הן ממוקמות במרכז הארץ. הרשות פרסמה מכרזי מענקים להשלמת כדאיות כלכלית של מתחמים באשקלון, לוד וקרית משה שברחובות, בהיקף כולל של 250 מיליון שקלים. בלוד וברחובות נקבעו זוכים ותוקצבו ארבעה מתחמים, ובאשקלון טרם הסתיימו הליכי המכרז.

אלעזר במברגר, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית (צילום: רז רזרוגובסקי)

ברשות אומרים כי במוקד השנה הקרובה תעמוד המשימה של הגדלת היקפי התכנון והמימוש של מתחמי פינוי-בינוי, כמענה לגל ביקושים עתידי שעשוי להתעורר בתרחיש של המשך ירידת הריבית במשק, וסיום הלחימה. הרחבה זו תתבצע בכלל הערים, אך בדגש על קידום ויישום תכניות בערים שהיו עד היום מחוץ לאזורי הביקוש. מנכ"ל הרשות, אלעזר במברגר, אומר כי "שוק ההתחדשות העירונית צלח שנה מורכבת מאוד, תוך שמירה על היקפי פעילות גבוהים חרף אתגרי השעה. אנו רואים בכך עדות ליתרונות הקיימים בשוק זה אל מול בנייה חדשה, וכן לבשלות שמאפיינת את השוק כיום הן מבחינת הרגולציה המתקדמת, והן מבחינת הניסיון שצברו החברות הפעילות בשוק זה. בשנה זו התמקדנו בהרחבת הפעילות אל מחוץ לאזורי הביקוש, ואנו עדים כיום למציאות חדשה במסגרתה מוקדמים במוסדות התכנון עשרות רבות של מתחמי פינוי בינוי רחבים, בערי פריפריה מובהקות. פעילות זו תשמש אותנו בשנה הקרובה כמנוף לשיקום וחידוש ערי הדרום הצפון, משימה שתהיה המשימה הלאומית החשובה ביותר ביום שאחרי המלחמה".

ואילו שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, אומר כי מטרתו העיקרית היא "שמירה על רציפות העבודה בשוק הנדל"ן, החל מהתחדשות עירונית ובנייה חדשה, וכלה בדיור להשכרה". לדבריו, הנתונים מתחום ההתחדשות העירונית המגיעים אליי בהערכות המצב התכופות, כמו גם עם סגירת שנת 2023, מעידים על כוחו של השוק ויכולתו לעמוד במשימות השגרתיות ואלו הניצבות לפתחנו בתום המלחמה".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רשת SCOOP פותחת סניף בנהריה

למרות המצב הביטחוני בצפון, SCOOP פותחת סניף דגל בשטח 170 מ"ר בקניון ארנה שבנהריה בהשקעה של כמיליון ששקל. זהו סניף שני של הרשת בנהריה.

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬