דף הבית >

> כתבה

כתבה גדולה דף הבית

קטר המשק בסכנה: צפי להפסד של 32 מיליארד שקלים משוק נדל"ן

תמונה קשה עולה מנתוני התאחדות הקבלנים והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, בוועידה הלאומית לבנייה והתשתיות. בפאנל על עתיד הנדל"ן, נשמעו קריאות להתערבות הממשלה לטיפול בקיפאון המעמיק בשוק הדיור ותשתיות

שיתוף‭:‬

מגדלי מגורים בבנייה בתל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
מגדלי מגורים בבנייה בתל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
מגדלי מגורים בבנייה בתל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
מגדלי מגורים בבנייה בתל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
מגדלי מגורים בבנייה בתל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)
מגדלי מגורים בבנייה בתל אביב (צילום: אלכסנדר כץ)

מה עובר על קטר המשק? מדיניות העלאת הריבית בה שנקט בנק ישראל כדי לצמצם את שיעור האינפלציה, לא ממש עובדת על ענף הנדל"ן המכונה "קטר המשק". למעשה, הענף נמצא במשבר עמוק ומסכן את המשק בישראל, כך שבשנה האחרונה נרשמה צניחה של 43% בהכנסות הממשלה הישירות מנדל"ן.

על בסיס נתוני תחילת 2023, בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ צופים ירידה בשיעור של כ-33% נוספים השנה – כלומר ירידה של כ-15 מיליארד שקל בהכנסות ממסי הבנייה וצניחה של כמעט 40% בהכנסות הכוללות של המדינה מהענף יחד, כולל מכירת קרקע​.

"מדובר באובדן סכום עצום של 32 מיליארד שקל", אמר אתמול ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ בפתח הוועידה הלאומית לבנייה ותשתיות באילת שמקיימות השבוע ההתאחדות והקרן. סרוגו הציג בכנס תוכנית לחילוץ הענף מהמשבר שמציעה התאחדות הקבלנים למדינה: התוכנית כוללת עסקאות חילוף (קומבינציה) שיתניעו את הבנייה והתשתיות ויניבו עשרות אלפי דירות לדיור בר השגה. ההתאחדות דורשת רשת בטחון של המדינה והבטחה כי הממשלה תרכוש דירות שיזמים לא יצליחו למכור, בדגש על פריפריה; תוספת מכסה מיידית של 30 אלף עובדים זרים במקצועות שישראלים לא מבצעים; פריסת תשלומים של היזמים עבור קרקע ופיתוח במכרזי רשות מקרקעי ישראל; הפחתת עלויות פיתוח של יזמים וקידום מכרזים "תכנן ובנה".

הוועידה הלאומית לבנייה ותשתיות באילת, אתמול (צילום: ארן דולב)

מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, יגאל סלוביק הציג נתונים מקיפים על מצב הענף ובין השאר הדגיש: "בשנה האחרונה זינקו הוצאות המימון בענף פי ארבעה ובמקביל נחתך ב-25% מספר התחלות הבנייה. לאור זאת זינק המחסור בדירות למשק ל-228 אלף יחידות דיור. ההשקעה בתשתיות הגיעה לשיא שלילי של עשור, המחסור בעובדים הקפיץ את הזמן הממוצע לבניית דירה ל-31 חודשים, מרכזי קרקע נכשלים בהיקף הולך וגדל ואין תוכנית ממשלתית מסודרת לטיפול בענף".    

"מאז שהועלה מס הרכישה על משקיעים, בסוף 2021, נגרעו מהמשק 7,700 דירות להשכרה", הוסיף סלוביק. "התחלות הבנייה בתחום הזה בקיפאון, לכן קצב התייקרות שכר הדירה זינק השנה ב-9% עבור שוכרים חדשים. אנחנו מדברים על העתיד של מדינת ישראל ושל תושבי ישראל ואין תוכנית ואין שום עשייה שתסייע להם".  

סרוגו אמר באותו עניין: "כדי לקדם את שוק השכירות ארוכת הטווח, קוראת ההתאחדות להפחית את מס רכישה על משקיעים, לקצר זמני חובה להשכרת הדירות בחוק עידוד השקעות הון, לקבוע הקלות במיסוי על הבנייה שיכללו קיזוז שוטף של מע"מ תשומות בנייה בפרויקטים משלבים דיור להשכרה והפחתת מס שבח בקרקע פרטית ללא הגבלות".

אליו הצטרף סגן נשיא ההתאחדות, אלון רחמיאן המשמש גם כיו"ר ארגוני הקבלנים המקומיים ויו"ר ארגון הקבלנים בצפון, שאמר: "אכן הגיעה השעה לשנות תפיסה בכל מה שקשור לשכירות ארוכת טווח. בין השאר, יש בישראל מאגר ענק של שטחים בנויים ושטחים מתוכננים לתעסוקה שאינם מנוצלים ולא נבנים, ואפשר וצריך להפוך אותם לדיור בר השגה. המדינה מערימה קשיים. הקבעון של הממשלה בעניין הזה פוגע במאות אלפי ישראלים, שוכרי דירות ושוכרים פוטנציאליים. בפריפריה הסיפור הרבה יותר חמור". 

קבלני הביצוע בסכנה קיומית: צפי להפסקת פעילותם של 680 קבלנים  

מנכ"לית חברת המידע העסקי Cocface BDI, תהילה ינאי הציגה תמונת עגומה של מצב קבלני הביצוע. לדבריה, "אנחנו צופים גידול של 8% ברמת הסיכון המשוקללת בענף ב-2023. ראינו שחיקה ברווחיות הקבלנים מאז אמצע 2021. בחצי הראשון של 2023 זינק ב-40% מספר הקבלנים שנקלעו לקשיים ואנחנו צופים את הפסקת פעילותם של 680 קבלנים השנה. בנוסף, מהסקר השנתי שלנו בקרב מנהלי חברות הבנייה, עולה כי 55% מהם צופים ירידה משמעותית בפעילות הענף השנה, לעומת 7% בלבד שהעריכו כך אשתקד. בנוסף, שליש מהם כבר מדווחים על קושי לקבל אשראי לביצוע הבנייה".  

בתגובה אמר צביקה דוד, סגן נשיא ההתאחדות ויו"ר אגף התשתיות שלה: "אנחנו במשבר עולמי של עלויות בחומרי הגלם ובמדדים תשומות שמזנקים בעקבותיו, יחד עם קשיים פיננסים. על המדינה לבטל את החרגת עבודות הנדסה בנאיות בחוק מוסר תשלומים שקובע תשלום תוך 45 יום מתום חודש העבודה. המדינה גם חייבת לחסל בפעולה מיידית את הפשיעה הכלכלית. ארגוני פשע כבר לא מסתפקים בפרוטקשן אלה משתלטים על חוזי בנייה של המדינה. הממשלה הנוכחית הבטיחה הבטחת בחירות בעניין הזה. אני בא מהשטח, אני אומר לכם – איבדנו שליטה לגמרי. שרים יקרים תתעוררו. אתם תשאירו לנו מדינה אחרת – שחלק לא קטן ממנה לא בשליטתנו".  

בנושא הצפי להמשך העלייה בהיקף האוכלוסייה, אמר סגן נשיא ויו"ר אגף יזמות ובניה של ההתאחדות, חיים פייגלין: "המדינה תגיע ל-20 מיליון תושבים בדור הנוכחי, אך מקדמת כל שנה בניית 100-200 אלף יחידות דיור ובכך מסכנת את כולנו. ניתן היה לצפות לתוכנית מתאר ל-40 שנה קדימה לכל הפחות, וחמש מיליון דירות עם תשתיות, שטחי התעסוקה ומסחר. רק כך ניתן לתקצב, לתכנן ולבצע את התשתיות הנדרשות בזמן. יש לתכנן כעת שתי מטרופולינים חדשים בנגב ובגליל בנוסף לעיבוי ערים קיימות". 

אלי אביסרור, ממלא מקום נשיא ההתאחדות ויו"ר ארגון הקבלנים בנגב: "מדברים בממשלות על קידום הפריפריה וזה נשאר על הנייר. צריכה להיות תוכנית מסודרת שתבטיח הגירה חיובית לפריפריה ותמנע עוד זינוק במחירי הדירות בכל הארץ. היא חייבת לכלול תמריצים בדרום ובצפון. בבאר שבע למשל צריך לתת תמרצים שהדרום מקבל והיא הוחרגה מהם. התוכנית חייבת לכלול רכבות מהירות של 35 דקות לבאר שבע ולצפון, הרחבה של כביש 6 בנגב. שדה תעופה נוסף בנבטים ובתי חולים חדשים. בבאר שבע כבר אושרה תב"ע כזו, אחרי שנים של בית חולים אחד ל-700 אלף תושבים".   

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רשת SCOOP פותחת סניף בנהריה

למרות המצב הביטחוני בצפון, SCOOP פותחת סניף דגל בשטח 170 מ"ר בקניון ארנה שבנהריה בהשקעה של כמיליון ששקל. זהו סניף שני של הרשת בנהריה.

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬