דף הבית >

> כתבה

כתבה גדולה דף הבית

"שוק הנדל"ן הופך היום את התקליט": הבכירים מברכים על הורדת הריבית ב-0.25%

אנחת רווחה נשמע אחר הצהריים בשוק הנדל"ן עם החלטת בנק ישראל להפחית את הריבית לרמה של 4.5%. הנה מה שאומרים בכירים בענף

שיתוף‭:‬

חוזרים לקנות? שכונת מגורים ברמת גן (צילום: אלכסנדר כץ)
חוזרים לקנות? שכונת מגורים ברמת גן (צילום: אלכסנדר כץ)
חוזרים לקנות? שכונת מגורים ברמת גן (צילום: אלכסנדר כץ)
חוזרים לקנות? שכונת מגורים ברמת גן (צילום: אלכסנדר כץ)
חוזרים לקנות? שכונת מגורים ברמת גן (צילום: אלכסנדר כץ)
חוזרים לקנות? שכונת מגורים ברמת גן (צילום: אלכסנדר כץ)

לראשונה בשנה האחרונה, אפשר לשמוע ברקע קולות הקלה בענף הנדל"ן. אחרי 10 העלאות ריבית רצופות, ופעמיים בהן היא נשארה על כנה, מזה כמעט שנתיים שהריבית יורדת. השפעת עליית הריבית על נוטלי המשכנתאות ועל היזמים, ידועה: הריבית שזינקה מרמה כמעט אפסית לרמה של 4.75%, הגדילה את החזר המשכנתאות הממוצע בכ-1,200 שקלים בחודש. במקביל, היזמים שרכשו קרקעות בשיא המחירים, נתקעו עם החזרי הלוואות גדולים, ריביות חונקות, וקיפאון בשוק – שהתעצם בחודשים האחרונים בגלל המלחמה.

כעת, כאמור, נשמעת אנחת רווחה. מנכ"ל ארי מגורים לשיווק נדל"ן, אוהד אסרף מציין כי "שוק הנדל"ן הופך היום את התקליט. רוכשי הדירות המתינו להורדת הריבית כי היא מסמנת עבורם שינוי מגמה, ומעניקה להם ביטחון רב יותר ברכישת דירות בידיעה שמכאן ההחזרים החודשיים של המשכנתא לא יעלו וככל הנראה אולי אף ימשיכו לרדת. חשנו בשבועות האחרונים עלייה בביקושים בעיקר מצד משקיעים שזיהו את ההזדמנויות שיש היום בשוק, אני מאמין שעכשיו ובאופן הדרגתי נראה גם את הקהל הרחב חוזר בזהירות למשרד המכירות".

יעקב ניצן, שותף ומנכ"ל חברת רובי קפיטל המתמחה במימון והשקעות בנדל"ן: "מדובר בבשורה חשובה לשוק הנדל"ן הישראלי, גם לנוטלי המשכנתאות וגם ליזמי הנדל"ן, אולם מעבר להקלה בעלויות המימון העכשוויות, הרי שהורדת הריבית היום מעידה על שינוי מגמה שרוכשי הדירות המתינו לה חודשים רבים וייתכן שכעת, למרות המלחמה, אנו נשוב ונראה נהירה מחודשת של רוכשים בחזרה לשוק".

לדבריו, "העלייה בביקושים כתוצאה מהשינוי בסביבת הריבית יחד עם הירידה העתידית בהיצע הדירות שבאה היום לידי ביטוי גם בדוחות של רשות מקרקעי ישראל שהעידו על ירידה החדה בשיווק קרקעות עשויים להביא בהמשך לעלייה מחודשת במחירי הדירות. כפי שאמרתי בעבר, המפתח של שוק הנדל"ן נמצא בידיים של נגיד בנק ישראל ואני שמח לראות שהוא עשה היום צעד ראשון שיסייע להבראת ענף הנדל"ן".

ראול סרוגו, עינב סבינצר ודרור אוהב ציון (צילומים: יח"צ, ישראל פנחסוב, דנה תמרי)

מנהלת מרחב דרום באלדר משכנתאות ובהתאחדות יועצי המשכנתאות, עינב סבינצר אומרת:  "בנק ישראל החליט להיות קשוב לציבור ולהוריד את הריבית במשק ב-0.25% כבר בהצהרת הריבית הראשונה של שנת 2024. כזכור בחודש אפריל 2022 החל בנק ישראל בהעלאה הדרגתית של הריבית שהגיעה לשיאה במאי 2023. בעקבות זה, החזרי המשכנתאות עלו בצורה משמעותית כמו גם הריביות על המינוס והריביות על ההלוואות הבנקאיות. הדבר הקשה מאוד על ציבור נוטלי המשכנתאות ומשפחות רבות לא עמדו בנטל ההחזרים החודשיים שעלו בצורה משמעותית".

סבינצר הוסיפה עוד כי "מלחמת 'חרבות ברזל' יצרה קושי נוסף עבור הציבור כיוון שרבים הוצאו לחל"ת ומילואים. ההאטה במשק גרמה לירידה בפעילות העסקית בכל רחבי הארץ. כעת בעקבות התחזקות השקל ןהתמתנות האינפלציה בישראל ובארה"ב, התחזקה התשתית שאפשרה לבנק ישראל להתחיל בתהליך של הורדת הריבית. התקווה היא שהורדת הריבית תמשך לאורך שנת 2024 ותקל על הציבור את החזרי המשכנתאות וההלוואות. רצוי שהורדת הריבית תגיע עם פתרונות נוספים עבור הזוגות אשר זוהי רכישה של  דירה ראשונה עבורם. הנ"ל יסייע גם  לקבלנים ולמוכרי הדירות שנתקלים בקשיים בעקבות המצב בישראל״.

יעקב ניצן, מאור אוחנה ואוהד אסרף (צילומים: ראובן קופצ'ינסקי, אדיר אסרף, רז רוגובסקי)

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "ההחלטה של בנק ישראל להוריד את הריבית היא צעד נכון ומתבקש שיקל מעט על המגזר העסקי בכלל ועל הענף הבנייה בפרט. זינוק הריבית של השנה האחרונה הכניס את ענף שלנו למשבר שהפך לקשה הרבה יותר מאז תחילת המלחמה. אנחנו בטוחים כי הנגיד ער להשפעה המסוכנת של המשבר הזה על המגזר הפיננסי והמשק כולו וימשיך להיות עם היד על הדופק, כדי לענות על צרכים של המשק בהתאם להתפתחות האינפלציה ולקשיים הייחודיים שתקופה הנוכחית יוצרת".

מנכ"ל ובעלים דרא שיווק נדל"ן, דרור אוהב ציון: "לאור הירידה בקצב האינפלציה ולאחר חמש פעמים רצופות שנגיד בנק ישראל בחר להשאיר את הריבית על 4.75%, כפי שצפינו, הנגיד החליט לבצע תפנית מוניטארית והודיע על הורדת ריבית בשיעור של 0.25%. אנחנו בהחלט מברכים על ההחלטה החשובה הזו ומצפים להורדות ריבית נוספות במהלך 2024. המלחמה פגעה קשות במגזר העסקי ובמשקי הבית, הורדת הריבית הכרחית לעידוד העסקים באופן כללי ולענף הנדל"ן באופן ספציפי בשל המינוף הגבוה הן של יזמים והן של נוטלי משכנתאות. הורדת הריבית קריטית להתעוררות שוק הנדל"ן ואני צופה שהיא תתרום באופן משמעותי לירידת רוכשים מהגדר ולעלייה במספר העסקאות לרכישת דירות".

הכלכלן מאור אוחנה, מנכ"ל דרכנו – רשת ייעוץ משכנתאות, מציין כי מדובר בבשורה טובה לבעלי המשכנתאות ולמהלך שיעורר את שוק הנדל"ן באופן מיידי: "על פי בדיקה שביצעו ב'דרכנו', משמעותה של הורדת הריבית ב-  0.25%, היא שההחזרים החודשיים בגין משכנתא ממוצעת של מיליון שקלים לכ-30 שנה, ירדו בכ-55 שקלים לחודש בהשוואה להיום, וכל ההלוואה תוזל בכ-20 אלף שקל לכל התקופה (הנתונים מתייחסים למשכנתא ממוצעת של מיליון שקלים המורכבת משליש ריבית פריים, שליש ריבית קבועה לא צמודה ושליש ריבית משתנה צמודה, הירידה בהחזרים מתייחסת לריבית הפריים בלבד)".

"אולם", ממשיך אוחנה, "מעבר לירידה בהחזר החודשי, הרי שלהחלטה אפקט פסיכולוגי והיא עשויה לעודד את שוק הנדל"ן ולהגדיל את הביקושים לדירות לאור ההערכות שאנחנו עומדים בפני סדרה של הורדות ריבית בהמשך".

צאלה רוזנבלום-עמור ודליה עסיס (צילומים: ליאת מנדל, אלן צ'פלסקי)

שמאית המקרקעין ומתכננת הערים דליה עסיס, אןומרת כי "ציפיתי זה מכבר להורדת הריבית, ואני מקווה שהנגיד ימשיך בכך גם במהלך החודשים הקרובים, אולם גם על הממשלה לנקוט באמצעים משלימים על מנת למנף מחדש את ענף הנדל"ן".

צהלה רוזנבלום-עמור, מנכ"לית קבוצת מ.אביב: "זוהי הזדמנות פז לא רק להקל על נוטלי המשכנתאות, אלא גם להתחיל בהגשמת היעד הלאומי של התחדשות עירונית כוללת, זאת גם במטרה למקסם את הבניינים שמצויידים בממ"דים".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

שיפוצניק נפל מגובה – ונפצע

פועל בן 38 נפל מגובה של כשלושה מטרים במהלך עבודות שיפוצים בבית ברמת השרון. האיש פונה לאיכילוב במצב בינוני עם חבלה בגב.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬