שנת 2023 התאפיינה רובה ביבוא נמוך יחסית של ברזל ופלדה מטורקיה, ובסיומה נרשם שפל של יבוא מהמדינה עמה לישראל מערכת יחסית מורכבת מאד. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שמפורסמים היום לסיכום 2023, עולה כי בחודש מאי 2021 יובאו ברזל ופלדה מטורקיה בהיקף של כ-70 מיליון דולר, ואילו במאי שנה לאחר מכן נרשם זינוק לרמה של כ-175 מיליון דולר. במאי 2023, כבר נרשמה צניחה ל-60 מיליון.
נתון השיא ב-2023 נרשם באוקטובר, אז יובאו מטורקיה סחורות ב-86 מיליון דולר, החודש היחיד בשנה החולפת שהיקף הייבוא היה גבוה יותר ביחס לשנת 2022. אולם זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה, חלה צניחה חדה של כ-65%, לרמה של 31 מיליון דולר יבוא ברזל ופלדה בנובמבר. בדצמבר המספר היה דומה – 33 מיליון דולרים.
יש לציין כי הירידה ביבוא נבעה בין היתר בשל הקיפאון בשוק הבנייה, מה שהותיר ברזל ופלדה רבים בידי היבואנים הישראלים. כך, חלקם הפחיתו ואף הפסיקו ליבוא סחורה נוספת – משום שאין להם מקום לאחסן את הסחורה החדשה, כל עוד לא שונעה הסחורה הישנה הלאה לידי הקבלנים.
כמו כן, בחודשים האחרונים, שליט טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, תוקף קשות את ישראל בשל הלחימה ברצועת עזה, מה שהוביל להמשך ההתדרדרות ביחסים בין המדינות. כך למשל, חלק מהסוחרים הטורקים חששו לסחור עם ישראל בשל הפחד משיימינג נגדם מבית, כפי שסיפרה מירית כהן זמיר, מנכ"לית חברת מפעלי מתכת ש. כהן, בריאיון בשבוע שעבר לאתר חדשות מרכז הבנייה. לדבריה, "יש מפעל אחד בטורקיה שהבעלים שלו ספג איומים. בעל הבית חושש להעמיס את הברזל על האונייה כי הוא פוחד משיימינג אישי עליו. בעלי הון מפחדים שיהיה איזשהו זיהוי שלהם עם ישראל. אף פעם לא היה משבר כזה בתוך העם הטורקי כלפינו – ישראל".
כהן זמיר העלתה סוגייה שמטרידה רבות את ענף הבנייה. "נותרנו עם אפשרות לייבא מטורקיה ורוסיה שנכון להיום המחיר שלהם לברזל בניין הוא התחרותי ביותר", אמרה, "אבל מה יקרה אם מחר ארדואן יחליט לסגור לנו את השאלטר של הברזל?". היא סיפרה כי ארדואן כבר החליט שאוניות בבעלות טורקית, לא יפליגו לישראל. הסכמים שכבר היו סגורים וחלוטים, נפתחו והתווספו עוד 15 דולר לטון, כיוון שנאלצנו להעביר את ייבוא הברזל לאוניות לא טורקיות".
נכון להיום, אין אלטרנטיבות לסחורה הטורקית, שנחשבת לזולה בשוק ולכזו שעומדת בתקן הישראלי לברזל לבנייה – S500W-C. "אם נפסיק לרכוש מטורקיה, האלטרנטיבה שתיוותר היא אירופה – אבל במחיר הרבה יותר יקר. חשוב לקחת בחשבון ששיקום האזורים הפגועים בדרום הארץ ובגבול הצפוני, ידרוש המון ברזל, וביקושים כאלה עשויים ליצור מצב של מחסור בברזל, והמחיר של הברזל יזנק", אמרה.
> הצג תגובות