דף הבית >

> כתבה

כתבה גדולה דף הבית

ההחלטה והביקורת: האם קביעת בג"צ לגבי רפי אלמליח היא דרמה?

בג"צ קבע כי תוקם ועדת איתור חדשה לתפקיד מנכ"ל מינהל התכנון. עו"ד אילן שירקון: "החלטה מנותקת המציאות. ימנו אותו שוב". בכיר לשעבר בשירות המדינה: "אלמליח יהיה תלוי בשר עד להחלטת הוועדה החדשה"

שיתוף‭:‬

רפי אלמליח (צילום: יח"צ)
רפי אלמליח (צילום: יח"צ)
רפי אלמליח (צילום: יח"צ)

לפני שעות אחדות כתבנו כאן כי החלטת בג"צ שקיבלה את עתירת אדם טבע ודין (אט"ד) לגבי מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח היא דרמה-חצי דרמה. דרמה בגלל עצם ההחלטה, חצי דרמה בגלל שנראה שנתלו בסעיף פרוצדורלי עבור מינוי ראוי. בשורה התחתונה: אלמליח ימשיך בתפקידו, תוקם ועדת איתור חדשה, וזו תוכל לבחור מבין שתי אופציות: או לדון רק במינויו של אלמליח, או לדון גם במועמדים נוספים.

מה שכן, ההחלטה מתקבלת בהרבה ביקורת. עו"ד אילן שרקון, מומחה לנדל"ן ותכנון ובנייה, אומר בשיחה עם חדשות מרכז הבנייה הישראלי, כי מדובר אומנם בהחלטה מעניינת ברמה הטכנית, אבל בסופו של תהליך, אלמליח ייבחר שוב. "זו אמנם זו סערה, אבל זו סערה בכוס מים, או אפילו בחצי כוס מים. הוא מכהן בתפקיד כמעט שנתיים, יש לו מוניטין טוב, אישיות מתאימה, ניסיון ארוך שנים בתפקידים דומים, ידע אדיר – כך שכל ההתנגדות הזאת היא לחלוטין לא ברורה. גם אם ימלאו את הדרישה הטכנית הזאת, ברור שימנו אותו שוב  בגלל המוניטין והרקע שלו, ובגלל התקופה שהוא כבר בתפקיד. ברור שכל בעל תפקיד, כל חבר ועדה נוסף שיתמנה, יקבל את אותה החלטה בדיוק".

-אז מה בג"צ אמור היה לעשות על בעיה אמיתית עם ועדת האיתור?

-בג"צ לא היה צריך להתערב בזה. השופטים אמורים היו לבחון לגופו של עניין את הניסיון של אלמליח, ולהכריע אם הוא באמת עומד בתנאים למלא תפקיד כזה. במידה וכן, היו צריכים להשאיר את ההחלטה שהתקבלה ב-2022 כפי שהיא, במקום לייצר את אותה סערה בכוס מים".

-בעיה נוספת היא שהעתירה הוגשה שבועות לאחר החלטת המינוי, והתקבלה כמעט שנתיים לאחר מכן. מערכות הצדק טוחנות לאט מאד

"זה קצת עינוי דין. עובדה שהחלטות מסוג זה מתקבלות, עובדה שלא מנעו ממנו את הכניסה לתפקיד (צו ביניים, א"כ), והוא מנהל את המינהל בתקופה מאד דרמטית. אף אחד לא יכול להגיד שזה מינוי שנגוע בשיקולים זרים או פוליטיים. זה מינוי נכון לע בסיס מוניטין. התערבות כזו של בג"צ מנותקת מהמציאות בעת הנוכחית".

עו"ד אילן שרקון

בכיר לשעבר בשירות המדינה, שביקש להישאר בעילום שם, מאד לא שבע נחת מהחלטת בג"צ, גם מהטעמים שציין שרקון, וגם מטעמים נוספים: "אלמליח הוא איש עולם התכנון מזה שנים רבות. אפשר להתמם עד מחר, אבל האמירה שתתכנס הוועדה שוב פעם היא בעייתית – למעשה היא אומרת שלשר הפנים הנוכחי משה ארבל, שמו שהיה לשרה לשעבר איילת שקד (שבעת תקופתה נבחר אלמליח, א"כ), יש משקל בבחירת הוועדה, וכך למעשה אלמליח תלוי בחודשים הקרובים בשר ובאנשיו. מה יקרה אם הוא יקבל בחודשים הקרובות החלטות שלא היו לרוחו של מי שבונה את ועדת האיתור? מינויים בשירות המדינה בנויים על קדנציות, אבל לכל שר יש את הזדמנות בתקופתו במשרד למנות בכירים. כך יש לשר הזדמנות למנות אדם לתפקיד שבפועל הוא לא היה צריך למנותו בעת הקדנציה הנוכחית".

אותו בכיר מפנה אצבע מאשימה כלפי הפוליטיקאים, אבל דווקא מטעמים אחרים: "רפי הוא מינוי ראוי. זו גם לא בושה שלממשלה יש אג'נדה והיא רוצה למנות מישהו שלמשל לא נתפס כירוק, אלא נתפס כאיש בונה ומפתח. אבל תעשו את זה בצורה מסודרת. זה נראה כמו טעות של טירונים – איך אתם לא בונים את הרכב ועדת האיתור לפי הספר?". לגבי עו"ד דוד שני שנטען נגדו כי אינו איש מקצוע מעולם התכנון, אומר אותו בכיר לשעבר: "נכון שהוא לא איש תכנון פרופר, אבל עו"ד שני הוא ראש הטאבו. קשה להגיד שאין ממשקים בין עולם עיסוקו לעולם התכנון. שני היה גם פרקליט בפרקליטות מחוז ירושלים, ומן הסתם טיפל בתיקים בתחום הנדל"ן. את העולמות האלה הוא מכיר".

הבעיה בהחלטת בג"צ, אומר אותו בכיר הוא פרק הזמן הארוך בין העתירה לבין ההחלטה, כפי שציין עו"ד שרקון. "הם (שופטי בג"צ, א"כ) לא יכולים לבוא אחרי שנתיים ולהגיד לאלמליח שלום, ואז לפתוח הכל מחדש. לא עושים ככה לבן אדם".

-אז מה כן בג"צ אמור היה להחליט?

"מראש לא לתת את האפשרות לשקול מועמדים נוספים. שהוועדה החדשה תקבל החלטה לגביו של אלמליח. במידה ויחליטו שהמינוי לא סביר, אז שיקבלו החלטה להדיחו, והוא יוכל לפנות לבג"צ כדי להגן על עצמו להוכיח שהמינוי סביר".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

שיפוצניק נפל מגובה – ונפצע

פועל בן 38 נפל מגובה של כשלושה מטרים במהלך עבודות שיפוצים בבית ברמת השרון. האיש פונה לאיכילוב במצב בינוני עם חבלה בגב.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬