דף הבית >

> כתבה

התחדשות עירונית

העידן החדש של העיר ת"א: על תוכנית ההתחדשות העירונית תא/5555

החודש יסתיים הליך שיתוף הציבור לקראת קידום ועדכון תכנית המתאר של העיר העברית הראשונה של תל אביב – תא/ 5500

שיתוף‭:‬

ת"א צומחת לגובה בקצב מהיר מהמצופה
ת"א צומחת לגובה בקצב מהיר מהמצופה
ת"א צומחת לגובה בקצב מהיר מהמצופה

2023 תיזכר כשנת המהפכה הסטטוטורית האמיתית של תל אביב. רק לפני חודשיים התקיים דיון בוועדה המחוזית להפקדת התוכנית להקמת בניינים בגובה תשע קומות באבן גבירול, ובשבוע שעבר החלו הליכי האישור לתוכנית תא/5555, תוכנית ההתחדשות העירונית של העיר שבמרכזה מהלך להגבהת הבנייה המרקמית שאפיינה את תל אביב מאז היווסדה, לבנייה בגובה "סטנדרטי " חדש של תשע קומות ויותר. בראייה היסטורית, זו תהייה הבנייה המרקמית של תל אביב במאה ה-21.

תל אביב עוברת תהליכים אורגניים מבחינת התחדשות פני העיר, בעיקר בכל הקשור לצרכי המגורים, התחבורה, שטחי ציבור ועוד, ולא ניתן להמשיך ולהתבסס על תכנית תא/5000 מבלי לעדכן משמעותית ומהותית את התכנון העירוני למציאות המשתנה. עדכון תוכנית המתאר העירונית (תא/5500) הוא חלק מהפעולות שגורמי התכנון בעירייה מבצעים באופן אקטיבי כדי להתאים את העיר לשינויים גלובליים, ארציים ועירוניים.

עיריית תל אביב השקיעה מאמץ במהלך ייחודי לשיתוף הציבור, שעומד להסתיים בסוף החודש. המהלך כלל תערוכה נודדת בתשעה מוקדים ברחבי העיר, במסגרתה מוצגת התוכנית. במהלך אירועים אלו מתקיימים מפגשי שיח בהשתתפות נציגים מצוות התכנון העירוני ולהעמיק את ההכרות עם התוכנית ומרכיביה ביחס לאזור.

התוצר הרלוונטי ביותר בעדכון תוכנית המתאר של תל אביב הוצג בתחילת החודש בדיון בוועדת המשנה, של תכנית תא/5555 שהיא למעשה תכנית ההתחדשות העירונית החדשה. בכך מעמידה למעשה העירייה תוכנית חלופית לתמ"א 38 בהתאמה ללוחות הזמנים שנקבעו על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

מהנדס עיריית תל אביב אודי כרמלי (צילום ארן דולב)

על התוכנית חתום מהנדס העירייה אודי כרמלי והיא תחול על יותר מ-17 אלף דונם, כשליש משטחה של העיר כולה. מדובר בתוכנית התחדשות עירונית שתחליף למעשה את התוכניות הקודמות שנכנסו תחת הגדרה של תמ"א 38, התחדשות הבניין הבודד והסדרת נושא חיזוק הבניינים, סוגייה שמעסיקה את מחלקות העירייה בשנה האחרונה ביתר שאת.  בנוסף, התוכנית מגדירה מהלכים מעשיים לטיפול בתמהילים מעורבי שימושים ובייעודים הכוללים מסחר, נתיבי תחבורה, שטחים פתוחים לרווחת התושבים ומוסדות ציבור. 

על פי התוכנית, ניתן יהיה להקים 15-11 קומות במגרשים בגודל 1,000 מ"ר לפחות במסלול הריסה ובנייה, עד תשע קומות במסלול עיבוי וחיזוק ועד 11 קומות במגרשים שבהם כבר קיימים בניינים של בין שבע לתשע קומות.

במסגרת התוכנית ובהתאם למתווה מינהל התכנון שאושר ב-2022,  ניתן יהיה להוציא היתר מכוח התוכנית החדשה במסגרת הכלי שנקרא "תכנית שהיא היתר",  או מתוקף תכנית המתאר הכללית. אחת המטרות היא לקדם התחדשות ריאלית כיאה לעיר המוגדרת כעיר גלובלית בכל פרמטר, וזאת באמצעות בקרה ועל פי עקרונות שמירה על סיטואציות אורבניות ייחודיות כמו מגרשים לבנייה נמוכה ומרקמי שימור.

מגדל בית לסין לצד בנייה מרקמית נמוכה

על פי תפיסתו של מהנדס העירייה, תוכנית זו מאפשרת הגדלה משמעותית במספר יחידות הדיור, בד בבד עם שיפור איכות החיים בעיר, באמצעות טיפול משולב לאישור התוכניות החדשות שתוגשנה ואשר תכלולנה בין השאר שינויים בקווי הבניין לטובת שבילי אופניים וראות ירוקות לאורך החזיתות וברחובות הראשיים, שאותם כוללת התוכנית.

תכנית תא/5500 ותוכנית תא/5555 מסמנות סטטוטורית את תחילת העידן החדש של העיר תל אביב, שכבר מתפקדת ומתפתחת באופן טבעי מזה כעשור כעיר בינלאומית מערבית דינאמית. לפיכך מצאו לנכון גורמי התכנון לקדם תכנית התחדשות עירונית שתוכל להתממש רק באמצעות הגדלת הצפיפות ובנייה לגובה.

.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

תגובה אחת

  1. אודי, אולי כדאי שתיסע לפריז ותלמד את תכנית האוסמן. ראה רוחב רחובות וחתכי רחובות. לא סתם מגביהים. גובה הבניין צריך להיקבע בהתאמה לחתך הרחוב. בדיקת השפעה סביבתית – אור צל שמש רוח. ממליצה בחום
    פריז. 6-8 קומות. רחובות רחבים. מגדלים רק ב"לה דפאנס".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רשת SCOOP פותחת סניף בנהריה

למרות המצב הביטחוני בצפון, SCOOP פותחת סניף דגל בשטח 170 מ"ר בקניון ארנה שבנהריה בהשקעה של כמיליון ששקל. זהו סניף שני של הרשת בנהריה.

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬