דף הבית >

> כתבה

חדשות הנדל"ן

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו ב-0.1%

בשנה האחרונה עלה המדד ב-4.1%. מחירי הדירות החדשות ירדו בחודש האחרון ב-0.8%. בחישוב שנתי עלו מחירי הדירות ב-3.2%, ובתל אביב – רק ב-1.9%. ומה התגובות למדד ולמחירי הדיור?

שיתוף‭:‬

נשאר על רף 8% לעוד שנתיים לפחות. מס רכישה (צילום: freepik)
נשאר על רף 8% לעוד שנתיים לפחות. מס רכישה (צילום: freepik)
נשאר על רף 8% לעוד שנתיים לפחות. מס רכישה (צילום: freepik)
נשאר על רף 8% לעוד שנתיים לפחות. מס רכישה (צילום: freepik)
נשאר על רף 8% לעוד שנתיים לפחות. מס רכישה (צילום: freepik)
נשאר על רף 8% לעוד שנתיים לפחות. מס רכישה (צילום: freepik)

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אוגוסט ב-0.5%. ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד ב-4.1%. מאידך, מחירי הדירות (סעיף שאינן מחושב כחלק ממדד המחירים לצרכן) מצביע על המשך ירידה קלה.

עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הירקות הטריים שעלו ב-1.9%, התחבורה שעלתה ב-1.8%, תרבות ובידור שעלו ב-1.3% והדיור שעלה ב-0.7%. ירידות בולטות נרשמו בסעיפי הפירות טריים שירד ב-3.6%, והלבשה והנעלה עם ירידה של 2.5%.

סעיף שכר הדירה ללא שכירות ציבורית, ממשיך לעלות בשוק של ירידות במכירות דירות. החודש עלה סעיף זה ב-0.7%. יצוין כי בשכר הדירה החודשי, עבור השוכרים שחידשו חוזה, נרשמה עלייה של 3.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 8.4%.

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה באוגוסט ב-0.1% והגיע ל-129.4 נקודות לעומת 129.3 נקודות בחודש יולי. הבסיס למדד הוא חודש יולי 2011 אז נקבה שהוא על 100 נקודות. מתחילת השנה עלה מדד זה ב-1.6%.

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ללא שכר עבודה עלה ב-0.1%. ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-1.5%, בעיקר בשל העלייה במחירי חומרים ומוצרים ב-2.3% ובמחירי שכר העבודה ב-1.4%. מבין החומרים והמוצרים, עלו במיוחד מחירי בלוקים מבטון, מאיטונג ומגבס (ב-1.4%), אבן (ב-1.1%) ומוצרי מתכת אחרים וחומרים ומוצרים שונים (ב-1% כל אחד. לעומת זאת, ירדו מחירי ברזל לבנייה (ב-2.5%), עץ לבנייה (ב-2.4%) ורשתות ברזל (ב-2.3%). מדד מחירי שכר עבודה המשולם עבור המועסקים בענף עלה ב-0.1% באוגוסט האחרון.

כאמור, מחירי הדירות אינם סעיף במדד המחירים לצרכן, ואולם הדבר כמובן שנבדק. מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני-יולי לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי-יוני, נמצא כי מחירי הדירות ירדו ב-0.1%. בפילוח לפי מחוזות, הירידה החדה ביותר נרשמה במחוז ירושלים (1.9%-), ומחוז מרכז (1.2%-). במחוזות תל אביב וחיפה נרשמו העליות הגבוהות ביותר (0.9%), בדרום (0.5%) ובצפון (0.3%). מחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.8%.

בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני-יולי 2023 לעומת יוני-יולי 2022, עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב-3.2%. ואולם יש לציין כי מדובר בירידה חדה ביחס לעליות השנתיות שנרשמו רק לפני כשנה, אז העליות חצו את רף 20%.

כבר הגענו לעלייה שנתית של 20%, עכשיו הרבה פחות

בפילוח לפי מחוזות נרשמו עליות מחירים בצפון (6.6%), חיפה (6.4%), דרום (3.7%), ירושלים (2.9%), מרכז (2.2%) ותל אביב (1.9%). מדד מחירי הדירות החדשות השנתי עלה ב-2.6%.

מנכ"ל אלדר משכנתאות, עדי ניניו אמר על נתוני המדד היום: "מדד המחירים לצרכן עלה כמצופה בשיעור של 0.5%, אך עלול להשפיע על קצב האינפלציה שהיה במגמת ירידה. בהשוואה למדד שלילי של אוגוסט 2022, המדד החיובי באוגוסט 2023, מעמיד את האינפלציה השנתית על 4.1%".

עדי ניניו (צילום: רפי דלויה)

לדבריו, "מעניין לשים לב לרכיבי הדיור שממשיכים להצביע על עליה במחירי השכירות. ירידות מחיר בדירות חדשות מצביעות על ירידה בביקושים והימצאות השוק בהאטה, מה שישרת את הורדת האינפלציה בהמשך. בחודשים האחרונים, אנו עדים למגמה יציבה בשוק מכירות הדיור. הצעות המימון של הקבלנים והיזמים וההבנה של נוטלי המשכנתאות על רמות הריבית שיישמרו בשנה הקרובה, מתחילה להחזיר את הציבור לשוק. הקצב עדיין לא חזר להיות מה שהיה לפני עליות הריבית, והשפעות הריבית הגבוהה באות לידי ביטוי במימוש פרויקטים, אך ניתן לראות סימני התאוששות ראשוניים.

ניניו הוסיף כי "ההתלבטות הגדולה עבור בנק ישראל תהיה בבחינת האינפלציה והתחזקות הדולר. המשמעות הבסיסית בנתוני הכלכלה תהיה לצפי נוסף בעליית הריבית. כאן האתגר המשמעותי של בנק ישראל – שמירה על רמות הריבית הקיימות תוביל לאותו אפקט של העלאת ריבית נוספת, מה שצפוי לדחוף את מכירי השכירות כלפי מעלה, ולאחר מכן גם את מדד המחירים. לכן ההחלטה של בנק ישראל בנוגע להמשך העלאות הריבית אינה החלטה פשוטה״.

נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו, אמר: "יש לשים דגש גדול על כך שנמשך הדיווח על עליית מחירי השכירות. אנחנו בסחרור אינפלציוני שמייצר שוק השכירות. כשליש מהרכב מדד המחירים לצרכן הוא של מחירי השכירות, ולכן, כל עוד הממשלה לא תפעל להגדיל את היצע הדירות להשכרה בישראל, המצב לא ישתנה בתחום זה. הוא אף עלול להידרדר, כי בנק ישראל עלול לשוב ולהעלות אחרי החגים את הריבית שתפגע עוד יותר בשוק".

לדבריו, "טוב תעשה הממשלה אם תפעל לממש את התוכנית שהצגנו לה, להחזרת המשקיעים בדירות לשוק על ידי ביטול המס שהוטל עליהם לפני שנתיים. המס כבר גרם לאיבוד אלפי דירות להשכרה מהשוק. בנוסף, על הממשלה לקדם בנייה ייעודית להשכרה על ידי הפחתת עלות הקרקע, פריסת התשלום על הקרקע וקיצור הליכי רגולציה שהפכו לאבני ריחיים המונעות בנייה דה פקטו".

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

שיפוצניק נפל מגובה – ונפצע

פועל בן 38 נפל מגובה של כשלושה מטרים במהלך עבודות שיפוצים בבית ברמת השרון. האיש פונה לאיכילוב במצב בינוני עם חבלה בגב.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬