דף הבית >

> כתבה

כתבה גדולה דף הבית

על תבונה וגמישות תכנונית: איך מסירים חסמים במועצה האזורית גולן

כל פעולה שיכולה לסייע בקיצור לוחות זמנים לטובת אישור תוכניות וקבלת היתרים, היא בבחינת עוד הסרת מכשול בדרך למימוש פרויקטים בהקדם האפשרי

שיתוף‭:‬

רמת הגולן (צילום: אלכסנדר כץ)
רמת הגולן (צילום: אלכסנדר כץ)
רמת הגולן (צילום: אלכסנדר כץ)
רמת הגולן (צילום: אלכסנדר כץ)
רמת הגולן (צילום: אלכסנדר כץ)
רמת הגולן (צילום: אלכסנדר כץ)

אחת מהמשימות הבוערות בעת הנוכחית היא התייעלות מתבקשת במוסדות התיכנון, בכל הערכאות. מולי שפיגל, ראש אגף תכנון והנדסה במועצה האזורית גולן, הוא הכוח המניע שמאחורי תוכנית גולן לגמישות תכנונית. התוכנית קודמה בהובלתו ובגיבוי וסיוע יו"ר הוועדה וראש המועצה האזורית, חיים רוקח.

התוכנית, שקודמה בראשותו ואושרה לאחרונה, היא דוגמה מובהקת לחשיבה יצירתית ומקדמת.  מטרת התוכנית שהוגשה כתוכנית מרחבית וכוללת את תחום שיפוט גולן, היתה לשנות את קווי הבניין, תכסית הקרקע והוראות הבינוי, לצורך גמישות תכנונית וניצול יעיל ומרבי במגרשים בייעודים השונים בתחום היישובים ובמרחב הגולני.

מגוון הפרויקטים עליהם חלה התוכנית, הוא רחב במיוחד הודות לעובדה שהתוכנית כוללת ייעודי קרקע מגוונים, כמו מגורים (על סוגי הייעודים השונים במגורים), תיירות, משקי/ קרקע חקלאית/ פל"ח, תעסוקה מלאכה ומסחר, ייעודים שונים על פי תוכניות טרום נוהל מבא"ת, וייעודי קרקע משולבים.

תכנית לגמישות תכנונית בגולן (באדיבות אגף תכנון והנדסה המועצה האזורית גולן)

למעשה, העבודה שנעשתה על ידי האגף, כוללת בתוכנית פירוט מקצועי המאפשר העברת סמכויות לוועדה המקומית. בין השאר כוללת התוכנית שורה של הערות מנחות ברזולוציה גבוהה, שלא משאירה מקום לשאלות ופרשנויות, כמו למשל ההנחיה המיועדת ספציפית למגרשים בהם ישנם הפרשיי טופוגרפיה בין הכביש בחזית הרחוב הגבוה, לבין בית המגורים בפלס הנמוך. במקרה כזה, יותר לבנות מחסן במפלס הנמוך או תחת החניה/קומת עמודים, ולשמור על נראות הרחוב, וכל זאת באישור מהנדס המועצה.

או למשל, הנחיה בנוגע לבניית בית מגורים במגרש  דו-משפחתי,  המגדירה באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי הבנייה תיתכן רק אם ישנה הסכמה והתחייבות של שני בעלי המגרש לבניית בתי מגורים צמודים – דו, ולמעשה  אין לבנות בדו ללא הסכמת שני בעלי המגרשים. אם והיה אחד משני בעלי המגרשים עזב, בעל המגרש החדש יהיה מחויב לבנות בדו.

הנחיה נוספת שממחישה עד כמה התוכנית מפרטת את מכלול האפשרויות, היא זו המתייחסת למבנים "החודרים" לייעוד מגורים על סוגיו ומשנים את המבנה הגיאומטרי של המגרש (כגון חדירת מקלטים עיליים שאינם משויכים למגרשים, וחודרים לתחום צורתו הגיאומטרית של המגרש). במקרה כזה, קו הבנייה של בית המגורים למבנה "החודר" יהיה מטר אחד.

כאמור, מאחורי המהלך שכבר מיושם בימים אלו בכל התוכניות המוגשות במועצה האיזורית גולן, עומד שפיגל, שהביא למועצה את תפיסת הייעוד האישית שבה הוא מאמין והיא נשענת על פסוק מהמשנה בתוספת משפט הגות מטעמו: "ובמקום שאין אנשים, השתדל להות איש?" (משנה, מסכת אבות, פרק א' – "ובמקום שאין תכנון, היה יוזם" – מדיניות אגף הנדסה ותכנון, מועצה אזורית גולן).

מולי שפיגל, ראש אגף תכנון והנדסה מועצה איזורית גולן (צילום: באדיבות אגף תכנון והנדסה המועצה האזורית גולן)

אדריכל שפיגל, נשוי ואב לארבעה, הוא בן הגולן ומתוגרר במושב כנף בגולן. הוא בוגר האקדמיה לעיצוב ויצ"ו חיפה, בעל תואר ראשון באדריכלות וחינוך (B.arch.Ed) ותואר שני בהנדסה עירונית (M.ue) מהטכניון בחיפה.בעבר, היה בעלים של  משרד אדריכלים, מייסד ושותף בחברת Shade.ltd לתכנון והתייעלות אנרגטית, מנהל התכנון של תחום התחדשות העירונית בקבוצת חג'ג' , וכן יועץ בכיר ומרצה לוועדות מקומיות, במסגרת עבודה עם מנהל התכנון ברפורמות בחוק התכנון והבניה. בשנת 2016 הפך למהנדס הוועדה המרחבית לתכנון ולבניה "הגליל העליון", וב-2020 מונה לראש אגף הנדסה ותכנון במועצה האזורית גולן. בנוסף לתפקידיו הרשמים, הוא מרצה באקדמיה ושותף בכתיבת מסמכי מדיניות אזוריים.

הצורך לקצר לוחות זמנים, הוא אחד האינטרסים שלדעת כל העוסקים בבנייה ובנדל"ן, נמצא בעדיפות עליונה, ולכן הסוגיות הללו שאגף תכנון והנדסה במועצת הגולן,  נדרש להם מכסות כמעט את כל הסיטואציות האפשריות, ובכך מסכלות את החשש שהתוכנית תופקד ותחזור ותופקד, על מנת  לקבל אישור לכל שינוי תיכנוני.

התוכנית לגמישות תכנונית בגולן, חייבת לשמש מודל לחיקוי בעיקר באותם המקומות המוגדרים פריפריה, שם כל תקדים להסרת חסמים, מהווה תמריץ ליזמים ולתושבים על מנת שיעדיפו את היישובים על פני אזורי הביקוש.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

רוצים להפעיל חניון ל-53 מכוניות?

רמ"י ועמידר מוציאות למכרז שני דונם ברחוב שיבת ציון 4 בחיפה, עבור שימוש לחניון ל-53 מכוניות. מחיר המינימום: 9,965 ש' לחודש + מע"מ בהסכם לשנה.

שיפוצניק נפל מגובה – ונפצע

פועל בן 38 נפל מגובה של כשלושה מטרים במהלך עבודות שיפוצים בבית ברמת השרון. האיש פונה לאיכילוב במצב בינוני עם חבלה בגב.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬