דף הבית >

> כתבה

נדל״ן מניב במשרדים

2023 הייתה קשה למגורים – אבל רשמה שיא בהתחלות בנייה לתעשייה ואחסנה

התחלות הבנייה למרלו"גים עברו את התחלות הבנייה למשרדים עם 1.3 מיליון מ"ר שהחלה בנייתם. קריית גת מובילה עם 200 אלף מ"ר, אבל גם אשדוד גבוהה ברשימה. ומה הסיבה?

שיתוף‭:‬

מרכז לוגיסטי (צילום: אתר FREEPIK)
מרכז לוגיסטי (צילום: אתר FREEPIK)
מרכז לוגיסטי (צילום: אתר FREEPIK)
מרכז לוגיסטי (צילום: אתר FREEPIK)
מרכז לוגיסטי (צילום: אתר FREEPIK)
מרכז לוגיסטי (צילום: אתר FREEPIK)

2023 לא תירשם בספרי הימים של ענף הבנייה הישראלי כשנה מוצלחת במיוחד: הריבית שהחלה באמצע 2022, הובילה לירידה חדה בביקושים לדירות ובהתחלות הבנייה, המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר הקפיאה את הענף – ונרשם מחסור אדיר בכוח אדם.

ולמרות זאת, ישנה נקודה מעניינת: בשנה הזו נרשם שיא בהתחלות בנייה של שטחי תעשייה ואחסנה, כאשר לאורך השנה החלו להיבנות מעל 1.3 מיליון מ"ר של מבנים המיועדים לתעשייה ואחסנה. כך עולה מניתוח נתוני הלמ"ס שביצעו בחברת אתגר נדל"ן. כך, למרות המלחמה ברבעון האחרון של 2023 והמחסור בפועלי בניין, נרשם גידול של כ-3% בהתחלות הבנייה ביחס לשנת 2022.

בשנה שעברה החלה בנייתם של 1.319 מיליון מ"ר עבור שטחי תעשייה ואחסנה, מול 1.289 מיליון מ"ר שנה לפני כן. זו גם השנה השנייה ברציפות בה ישנה מגמה חדשה – התחלות הבנייה של שטחי תעשייה ואחסנה עולים על התחלות הבנייה של מבני משרדים.

לפני מספר שבועות פרסמנו את הדוח החצי שנתי של חברת NATAM, בו כבר התברר כי הלוגיסטיקה מככבת ב-2023. מנתוני הדוח עולה כי תחום התעשיה, הלוגיסטיקה והמסחר, מגלה עמידות ויציבות גם בתקופה זו, למרות הזעזועים הפיננסיים והביטחוניים. "בשנים האחרונות, הביקושים לשטחי אחסנה תודלקו על ידי מגמת הגידול העקבי במסחר באינטרנט, שהואץ בעקבות הקורונה", נכתב באותו דוח. "ענפים מסוימים אף חוו גידול משמעותי בתקופה זו, בעיקר בתחומי המזון – קמעונאות, הפצה, מוצרים רפואיים ותרופות. הגידול בביקושים בענפים אלו מצריך שטחי אחסנה והפצה בהיקפים גדלים והולכים".

גורם נוסף שמשפיע על הביקושים לשטחי תעשייה ולוגיסטיקה, נובע מהביקושים לשטחי מגורים ומשרדים באזור מרכז הארץ, וכן מתוספת באחוזי הבנייה הניתנת על ידי הרשויות באזורים אלו. כתוצאה כך, נוצרה מגמה של יציאת מפעלים ושטחי אחסון ממרכז הארץ לפריפריה, לטובת מגדלי מגורים ומשרדים שתופסים את מקומם. מסיבה זו וגם מפני שתחום הלוגיסטי צורך מרכיב גבוה של קרקע ביחס לתחומים אחרים, הייתה בשנים האחרונות עליות של עשרות אחוזים במחירי הקרקעת והמבנים לתעשייה ולוגיסטיקה.

באותה עת אמרה חוה מיכאלי, מנכ"לית YUKA PARK העוסקת בייזום, בנייה ושיווק של מתחמי תעשייה רב-שימושיים ברחבי הארץ, "לעומת חלקים אחרים בעולם הנדל"ן כמו תחום המשרדים או המגורים שנפגעו בשנה האחרונה, תחום התעשייה רק צומח וזאת מאחר והוא לא חשוף לגורמים שהשפיעו על אפיקי הנדל"ן האחרים. תחום המשרדים או הבנייה למגורים הושפעו מתהליכים כלכליים גלובליים ומקומיים, כמו עליית האינפלציה והריבית שהקשו על יזמים בגיוס הון לבניית פרויקטים או מימון מהבנקים וכן צניחה משמעותית בהשקעות של תעשיית ההייטק בישראל ומעבר לים".

אם דיברנו קודם על יציאת מפעלים ושטחי איחסון מהמרכז לפריפריה, הדבר מסביר גם את הנתון שעולה בניתוח של אתגר נדל"ן, על פיו קריית גת מובילה את התחלות הבנייה של שטחי תעשייה ומרלו"גים, ככל הנראה מהרחבת מפעל אינטל בעיר, אבל לא רק. רק בקריית גת החלו בנייה של מעל 200 אלף מ"ר עבור מרלו"גים. אחריה אגב, פתח תקוה ואשדוד, שזוכה לפריחה בזכות השטחים הרבים סביבה, שמשמשים את החברות שעושות שימוש בנמל.

עוד ברשימה: אור יהודה רביעית, פארק תעשיות עמק חפר, מפעלי העמק יזרעאל, בית שמש, נתניה, גלאון וקריית שדה התעופה.

דר חיים גולובנציץ, מנכ"ל חברת אתגר נדלן (צילום: איתמר סיידא)

ד"ר חיים גולובנציץ, מנכ"ל אתגר נדל"ן מציין כי העלייה בהתחלות הבנייה בייעוד של תעשייה ואחסנה, נובעת ברובה מהעלייה בבניית מרלו"גים, לאור הביקושים שהולכים ועולים למבנים אלו כפועל יוצא מהעלייה המשמעותית בהיקף הקניות המקוונות והפתיחה של השוק הישראלי ליבוא מקביל.

לדבריו, לצד החברות הגדולות שבונות וצורכות שטחי אחסון ענקיים, בשנים האחרונות נבנים מרלו"גים המציעים שטחי אחסון קטנים יותר של 300 עד 500 מ"ר, המוצעים למכירה ליבואנים קטנים ובינוניים וסוחרים הזקוקים לשטחי אחסון שמותאמים להיקף הפעילות שלהם.

> הצג תגובות

< הסתר תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות שאולי יעניינו אותך

מבזקים

ערד: פועל נפל מגובה באתר בנייה

פועל בן 44 נפצע בינוני לאחר שנפל מגובה של 4.5 מטרים באתר בנייה בערד. האיש קיבל טיפול במקום ופונה לסורוקה עם חבלות באגן ובגפיים.

הצטרפו לניוזלטר של נדל"ן ניוז

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

תיאור‭ ‬התפקיד‭:‬ לחברת‭ ‬בנייה‭ ‬יזמית‭ ‬ומבצעת‭ ‬מהמובילות‭ ‬במשק‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מהנדס‭ /‬ת‭ ‬ביצוע‭ ‬בעל‭ /‬ת‭ ‬ניסיון‭ ‬בתחום‭. דרישות‭ ‬התפקיד‭: ‬ ‮- רישיון‭ ‬מהנדס‭ ‬ביצוע‭ / ‬בניין‭

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬

דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬

לחברה‭ ‬יזמית‭ ‬בתחום‭ ‬הנדל‭"‬ן‭ ‬דרוש‭/‬ה‭ ‬מנהל‭/‬ת‭ ‬פיתוח‭ ‬עסקי‭ ‬בעל‭ ‬התפקיד‭ ‬יוביל‭ ‬את‭ ‬הפיתוח‭ ‬העסקי‭, ‬שווק‭ ‬ומכירה‭, ‬וניהול‭ ‬כלכלי‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬תהליכי‭ ‬היזום‭ ‬בחברה‭…‬